Uudestisyntyminen vedestä ja HengestäKreikankielisessä alkutekstissä Jeesuksen käyttämät sanat uudestiyntymisestä on "gennao anothen". Se voidaan myös kääntää "syntyä uudelleen, ylhäältä". Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että meidän täytyy syntyä uudelleen päästäksemme Jumalan valtakuntaan? Me synnymme tähän maailmaan äitimme kohdusta perisyntiin osallisina ja erossa Jumalasta. Olemme siksi kaikki menossa kadotukseen. Tarvitsemme Jeesuksen mukaan uuden syntymisen päästäksemme takaisin Jumalan yhteyteen. Uuden syntymisen seurauksena Jumalasta tulee isämme, Isä meidän.
Uudesta testamentista löytyy kuusi (6) jaetta, missä mainitaan Raamattu 1938 ja 1992 käännöksissä sana "uudestisyntyminen". Kreikankielisessä alkutekstissä näitä kuutta kohtaa vastaa kuitenkin kolme eri sanaa, joilla on kullakin oma merkityksensä. Seuraavassa luettelossa suomeksi käännetyt jakeet on listattu alkutekstissä käytetyn kr. sanan mukaan;
Raamatun alkuteksti on Jumalan inspiroima, 2.Tim. 3:16. Alkutekstin käännökset ovat kuitenkin aina jonkin verran epätarkkoja käytetystä käännösmetodista riippuen. Alkutekstissä em. kohdissa käytetään uudestisyntymisestä sanoja palingenesia (uudistua), gennao anothen (syntyä uudesti/ylhäältä) ja anagennao (syntyä uudelleen). Englanninkielinen ja alkutekstille uskollinen King James raamattu kääntää Matt. 19:28 ja Tiit. 3:5 käyttämät paliggenesia-sanat englanniksi regeneration, minkä merkitys on elpyminen/uudistuminen. Samoin kääntävät useimmat muutkin alkutekstille uskolliset käännökset. Sana ei sellaisenaan viittaa uudestisyntymiseen, vaan Pyhän Hengen vaikuttamaan uudistumiseen sekä luomakunnassa ja ihmisen elämässä. Sen sijaan Johanneksen 3. luvun gennao anothen ja 1.Pietarin kirjeen 1. luvun anagennao sanat King James kääntää ilmaisulla born again/beget, minkä merkitys on kirjaimellisesti syntyä/synnyttää uudelleen eikä pelkästään uudistua, niinkuin Tiitus 3:5:n paliggenesia. He saved us, through the washing of regeneration and renewing of the Holy Spirit. (Tiit. 3:5, KJV) Tiitus 3:5.ssä mainittu "pesu" on etenkin luterilaisuudessa yhdistetty kristilliseen kasteeseen. Tämä siksi, että jakeen on katsottu viittaavan ihmisen uudestisyntymiseen kasteessa. Tämä tulkinta ei kuitenkaan tee oikeutta Raamatun ilmoitukselle. Kaste kuuluu omana tärkeänä osanaan kristittynä elämiseen kirkon jäsenenä, mutta ilman Pyhän Hengen vaikuttamaa uskoa se jää hyödyttömäksi. Myös Luther totesi tämän sanoessaan, että "kaste ilman uskoa ei hyödytä mitään". Kasteessa kyseessä on luonnollisesti kastettavan oma henkilökohtainen usko. Toisen ihmisen usko ei riiitä, koska "kukaan ei voi veljeänsä lunastaa eikä hänestä Jumalalle sovitusta maksaa", Ps. 49:8. Kasteen lupaukset lunastetaan siksi vain henkilökohtaisella uskolla. Kaste ei myöskään sellaisenaan uudestisynnytä ihmistä, koska usko syntyy evankeliumin kuulemisesta, Room. 10:17. Uskon Kristukseen ihminen saa Pyhän Hengen vaikutuksesta kuultuaan evankeliumin sanan, vrt. Gal. 3:2 ym. Vain Jumalan vaikuttaman uskon myötä ihminen voi uudestisyntyä Jumalan yhteyteen. Kaste ilman uskoa on kuin katteeton shekki ilman sen antajan allekirjoitusta ja jää siten lunastamatta. Vanhurskas elää yksin uskosta, Room. 1:17. Raamattu opettaa selvästi, että pelastus on yksin armosta henkilökohtaisen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, eikä tekojen kautta, joihin kastekin kuuluu. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja- ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. (Ef. 2:8-9) Ympärileikkaus kasteen esikuvanaJumalan Aabrahamin kanssa tekemä liitto oli armoliitto, jossa vanhurskauttaminen tapahtui uskon kautta, Room. 4:3. Tähän liittoon ihmiset (pojat) otettiin ympärileikkauksen kautta, koska yksi kansa, Israel, muodosti Jumalan seurakunnan. Pelkkä ympärileikkaus sielläkään ei kuitenkaan riittänyt, vaan kansaan kuulumisen lisäksi tarvittiin myös sydämen ympärileikkaus Hengessä, 5.Moos. 10:16, 30:6, Jer. 4:4 ja Room. 2:29. Raamatun mukaan kristillinen kaste on Kristuksen ympärileikkaus, Kol. 2:11s. Kaste on siten tullut ympärileikkauksen tilalle. Uudessa liitossa kaste liitonmerkkinä ei sekään vielä riitä ihmisen pelastumiseen, vaan sen lisäksi tarvitaan myös uudestisyntyminen Hengessä. Se voi tapahtua vain henkilökohtaisen uskon kautta. Uudessa liitossa pelkkä ympärileikkaus ei enää toiminut, koska seurakunta koostui kaikista kansoista eikä pelkästään yhdestä kansasta, eli juutalaisista. Vanhan liiton esikuvia olivat ympärileikkaus ja sydämen ympärileikkaus Hengessä, joita vastaavat uudessa liitossa kaste ja uudestisyntyminen Hengestä. Mitä Jeesus sanoo uudestisyntymisestä?Jeesus toteaa Johanneksen evankeliumin kolmannessa luvussa Nikodeemukselle, että päästäkseen Jumalan valtakuntaan Nikodeemuksen täytyy uudestisyntyä.
Kreikankielisessä alkutekstissä uudestisyntyminen on gennao anothen. Se voidaan kääntää syntyä uudelleen ylhäältä, kuten KR1938 ja KR1992 sen kääntävät. Jeesus täydentää, että uudestisyntyminen tapahtuu Pyhän Hengen vaikutuksesta eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn kaavaan, vaan sen tarkka tapahtuminen jää lopulta ihmiselle salaisuudeksi;
Jakeen kahdeksan sana tuuli, kr. pneuma, merkitsee sekä tuulta että Henkeä. Tässä tekstiyhteydessä se merkitsee Pyhää Henkeä, joka puhaltaa, eli vaikuttaa ja luo uutta elämää oman tahtonsa mukaan eikä ole sidottu mihinkään ihmisen tekoon. Näin esimerkiksi kaste ei voi olla eikä automaattisesti ole ihmisen uudestisynnyttävä tapahtuma, koska silloinhan "tuuli puhaltaisi" ihmisen, eikä Jumalan tahdon mukaan. Kasteen lisäksi tarvitaan vielä usko. Jeesuksen vastaus Nikodeemukselle kertoo, mitä Jeesus tarkoitti vedellä;
Nikodeemus kysyi lisäksi: ”Kuinka tämä voi tapahtua?”. Jeesus vastasi:”ettekä te ota vastaan meidän todistustamme”. Jeesuksen todistus, eli evankeliumin sana on tässä yhteydessä vesi. Sitä eivät juutalaiset ottaneet vastaan. Vertaa tähän myös. Joh. 4:14; 14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". Jeesuksen todistus, eli Pyhä evankeliumi puhdistaa veden tavoin ihmisen sisimmän (ks. myös Ef. 5:26 ja Joh. 15:3), ja Pyhä Henki voi tulla näin puhdistettuun sydämeen ja synnyttää uskon Kristukseen. Vedestä ja HengestäSanaparin "vesi ja Henki", mitä Jeesus käytti opettaessaan uudestisyntymistä Nikodeemukselle, hän lainasi profeetta Jesajalta:
Herra lupaa vuodattaa vedet ja Henkensä Israelin siemenen päälle, jolloin he tulevat Herran omiksi. Tässä vesi ei symboloi kastevettä, vaan evankeliumia. Vesi ja evankeliumi tuovat molemmat elämää hengellisesti kuivan maan päälle. Järjestys on selvä, ensin vesi, eli evankeliumi, ja sen seurauksena Herran Henki tuo siunauksen. Erämaassa Mooses löi sauvallaan kallioon ja siitä virtasi israelilaisille vettä:
Tämä oli esikuva siitä, miten juutalaiset surmauttivat Messiaansa, mutta hänen ylösnousemuksensa seurauksena virtasi evankeliumin elämää tuottava vesi sen jälkeen kaikkeen maailmaan, vrt. 1.Kor. 10:4. Jumalaa sanotaankin VT:ssa "elävän veden lähteeksi", Jer. 2:13 ja 17:13. Siihen Jeesus viittasi huutaessaan lehtimajajuhlan viimeisenä päivänä:
Lehtimajajuhlan viimeisenä, seitsemäntenä päivänä, temppelissä valeltiin Giihonin puron vettä alttarille syyssateiden toivossa. Johannes lisää tähän vielä, että: 39 Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu. Pyhä Henki vuodatettiin ensimmäisenä Helluntaina "kaiken lihan päälle". Sen jälkeen evankeliumin sana on vaikuttanut kaikkialla maailmassa Pyhän Hengen voimasta uskon kirkastettuun Kristukseen. Uskoontulon jälkeen Kristus asuu Henkensä kautta kristityssä. Vesi ja Henki. Evankeliumin vesi kastelee maan ja saa aikaan elämää ja Pyhä Henki vaikuttaa uskon Jeesukseen ja sitä kautta uudestisyntymisen. Johanneksen evankeliumissa (elävä) vesi symboloikin erityisesti Kristuksen todistusta, eli evankeliumia, vrt. myös Joh. 4:10-14:
Tässä Jeesus ei tarjonnut samarialaiselle naiselle kastevettä, vaan evankeliumia. Myös Ilmestyskirjassa kutsutaan ihmisiä kuuulemaan evankeliumia: Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä (evankeliumia) lahjaksi. (Ilm. 22:17) Evankeliumin vaikutusta ja vettä rinnastetaan toisiinsa myös Sakarjan kirjassa, missä kuvataan Israelin lopunaikaista uudistumista sen vastaanottaessa evankeliumin; Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde (evankeliumi) syntiä ja saastaisuutta vastaan. (Sak. 13:1) Profeetta Jesajan sanoin: Te saatte ilolla ammentaa vettä (=evankeliumia) pelastuksen lähteistä. (Jes. 12:3) Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden (evankeliumin) ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa. (Jes.55:1) Miten voi ostaa ilman rahaa ja hintaa? Niin voi tehdä, koska evankeliumi on lahja. Se pitää vain vastaanottaa. Ostaminen kuvaa tekemistä ja siksi ihmisen tulee tehdä jotain päästäkseen osalliseksi pelastuksesta. Se on vastaanottaa evankeliumi silloin, kun Jumala sitä tarjoaa. Sitä kutsutaan myös etsikkoajaksi. Tarjouksesta voi myös kieltäytyä ja niin useimmat tekevätkin. Ketään ei pakoteta. Silti jotkut nöyrtyvät ottamaan tämän lahjan vastaan. Profeetta Hesekiel kertoo veden myös symboloivan Henkeä:
Toinen asia on uudestisyntymisen jälkeen pysyä Kristuksen yhteydessä. Jeesus itse toteaa: Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. (Joh. 15:10) Uudestisyntymisen jälkeen alkaa kilvoituselämä, mitä pyhittymiseksikin kutsutaan. Kristitty joutuu taistelemaan syntistä luontoaan ja Jumalasta luopunutta maailmaa vastaan maallisen elämänsä loppuun asti pysyäkseen Kristuksen yhteydessä; Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat. (Fil. 3:14)
Tästä pääset takaisin etusivulle |