Share |

Kiista Jerusalemista johtaa Googin ja Harmagedonin sotiin, Sak. 12-14 

Macronmilitary.jpg

Kuvassa yllä Euroopan armeijaa kannattava Ranskan presidentti Emmanuel Macron tarkastaa sotaharjoitusjoukkoja. 

Katso, minä tahdon Jerusalemin tehdä unimaljaksi (hepr. ra`al) kaikille kansoille siinä ympärillä (hepr. cacib); sillä sen pitää myös Juudaa kohtaaman, kuin Jerusalem piiritetään. Ja sillä ajalla tahdon minä (Herra) Jerusalemin tehdä kaikille kansoille kuormakiveksi; niin monta kuin häntä siirtää tahtovat, pitää itsensä siihen rikki repimän; sillä kaikki pakanat maan päällä kokoontuvat häntä vastaan. (Sak. 12:2-3, KR 1776)

Profeetta Sakarja ennustaa Jerusalemin tulevan aikojen lopussa unimaljaksi ja kuormakiveksi kaikille kansoille. Sakarjan 12. luku alkaa sanoilla "Ennustus Israelista". Hämmentävää ennustuksessa on se tosiasia, että profeetta Sakarjan kirjan kirjoittamisajankohdasta (noin 520-470 eKr.) lähtien vasta meidän päivinämme on vuodesta 1948 alkaen ollut olemassa Israel-niminen juutalaisvaltio, minkä pääkaupunkina on Jerusalem. Ennen Sakarjan aikaa ollut historiallinen Israelin kuningaskunta kukistui jo vuonna 720 eKr., kun Assyyria kukisti sen ja vei sen asukkaat pakkosiirtolaisuuteen. New International Version (NIV) kääntää jakeen Sak.12:1; A prophecy: The word of the LORD concerning Israel. Sakarjan profetia kertoo siis juuri meidän ajastamme. Sakarjan "ennustus Israelista" suuntautuu tulevaisuuteen ja siten meidän aikaamme.

Vanha kirkkoraamattu 1776 on kääntänyt jakeet 2-3 tarkasti alkutekstiä noudattaen, joten tutkimme jakeita sen perusteella. Jakeen kaksi heprean sana ra`al voidaan kääntää myös "myrkkymalja/juovuttava malja". Jerusalem muodostuu "myrkkymaljaksi" ensin kaikille kansoille siinä ympärillä, jae 2, eli Jerusalemia ja Israelia ympäröiville islamilaisille kansoille, ja lisäksi vielä myöhemmin "rikki repiväksi kuormakiveksi" kaikille pakanakansoille maan päällä, eli koko maailmalle, jae 3.


Ilmaisu "kaikille pakanakansoille maan päällä" osoittaa Jerusalemin tilanteen  kärjistymisen kuuluvan meidän aikaamme, sillä vasta nyt, tiedonvälityksen ollessa reaaliaikaista koko planeetallamme, on mahdollista, että "koko maailma" voi kokoontua Jerusalemia vastaan. Kaikkein konkreettisimmin tämä tapahtuu YK:n kautta, mihin kuuluvat lähes kaikki maailman itsenäiset valtiot. Koskaan aiemmin historiassa ei näin ole voinut tapahtua. Ranskan johdolla Eurooppaan perustettava 10 valtion kriisinhallintajoukko voi olla se sotilasmahti, joka käytännössä toteuttaa profetian ja hyökkää Googin sodan jälkeen Israeliin, kun Goog on lyöty.


Jakeessa kaksi käytetään heprean sanaa "cacib", mikä tarkoittaa kirjaimellisesti "ympärillä olevaa". NKJV kääntää sanan "all the surrounding peoples", mikä tarkoittaa Israelin ympärillä olevia kansoja Lähi-Idässä. Tätä sotaa kutsutaan VT:sssa Googin sodaksi. Se tulee erottaa jakeen kolme "kaikista kansoista", "all nations of the world", mikä tarkoittaa koko maailmaa. Sen voidaan ymmärtää tänä päivänä tarkoittavan myös Yhdistyneitä kansakuntia, eli YK:ta. Tämä jälkimmäinen sota on ilmoitettu raamatussa nk. Harmagedonin sotana, Ilm. 16:16. Koska YK:lla ei ole omaa armeijaa, hyökkäyksen toteuttanee Euroopasta saapuva sotilasmahti aivan samoin kuin Roomakin aikoinaan tuli Euroopasta hävittäen silloisen Jerusalemin.

Se, että Jerusalem tulee kansoille "myrkkymaljaksi/juovuttavaksi maljaksi" tarkoittaa jakeen 3a mukaan sitä, että kansat repivät itsensä rikki pyrkiessään muuttamaan Jerusalemin statusta. Ensin islamilaiset kansat joutuvat tuhon omaksi hyökätessään Israelia vastaan ja toisessa vaiheessa tuho kohtaa koko maailmaa sen hyökätessä Jerusalemia vastaan. Tämä tarkoittaa nk. lopunajan ahdistuksen alkamista Lähi-Idän konfliktista, Matt. 24:21, mikä päättyy vasta Kristuksen paluuseen maan päälle.

Koko maailman kokoontuminen Israelia vastaan on jo tapahtunut YK:n kautta. Syksyllä 2016 YK:n tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon hallintoneuvosto hyväksyi ensin Jerusalem-päätöslauselman, missä kiistetään Jerusalemin temppelivuorella olevan mitään historiallista yhteyttä juutalaisuuteen ja joulun alla 2016 YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyi päätöslauselman, missä Israelia kielletään enää rakentamasta siirtokuntiaan Länsirannalla ja Itä-Jerusalemissa sekä todettiin niiden rikkovan räikeästi kansainvälistä lakia. Yhdysvallat jätti tuolloin käyttämättä veto-oikeuttaan estääkseen päätöslauselman hyväksymisen turvallisuusneuvostossa.

Kaikki muuttui tammikuussa 2017, kun presidentti Donald Trump aloitti virkakautensa Valkoisessa talossa. Trump vieraili Lähi-Idässä ja Israelissa toukokuussa 2017 ja ryhtyi sen jälkeen voimakkaasti ajamaan rauhaa osapuolten välille. Asia sai aivan uuden käänteen joulukuun 6. päivä, kun Yhdysvallat ensimmäisena maana maailmassa tunnusti Jerusalemin virallisesti Israelin pääkaupungiksi. Vaikka asiaa ei ääneen sanottu, vaikutti siltä, kuin Yhdysvallat rauhantunnustelujen jälkeen olisi nähnyt nk. kahden valtion ratkaisun mahdottomaksi toteuttaa. Trumpin hallinto ei julkilausumassaan Jerusalemista kuitenkaan ottanut mitään kantaa osapuolten väliseen kiistaan rajoista tai siirtokuntien asemasta. Myöhemmin presidentti Trump on sanonut kuitenkin kannattavansa nk. kahden valtion ratkaisua.

Syy, miksi Jerusalemista tulee "myrkkymalja ja kuormakivi" tulee ilmi jakeessa kolme "niin monta kuin häntä siirtää tahtovat", eli kiistan ytimessä on Jerusalemin aseman sekä rajojen ja hallinnan siirto. Jae 6b vahvistaa asian;

6 Sinä päivänä minä teen Juudan sukuruhtinaat (Israelin eduskunta, Knesset) ikäänkuin tulipannuksi puitten sekaan ja ikäänkuin tulisoihduksi lyhteitten sekaan, ja he kuluttavat oikealta ja vasemmalta, kuluttavat kaikki kansat yltympäri (Israelia ympäröivät kansat). Ja Jerusalem saa yhäti asua paikoillansa-Jerusalemissa. (Sak. 12:6, KR 1933).

Raamatussa ja erityisesti VT:ssa "Jerusalem" viittaa ensisijaisesti siellä olevaan Jumalan läsnäolon temppeliin, mikä sijaitsi Temppelivuorella. Siksi Sakarjan 12. luvun jakeissa 2-3 esitetty ennustus Jerusalemista viittaa ensisijaisesti sen keskellä olevaan Temppelivuoreen. Jakeet voitaisiin kääntää vapaasti nykytilanteeseen sidottuna myös;

2 Katso, minä (Jumala) tahdon Jerusalemin tehdä myrkkymaljaksi (tai juovuttavaksi maljaksi) ensin kaikille (islamilaisille) kansoille siinä ympärillä (Googin sota); sillä sen pitää myös Israelia kohtaaman, kuin Jerusalemin asemasta kiistellään.
3 Ja sen jälkeeen tahdon minä Itä-Jerusalemin hallinnan tehdä myös kaikille maailman kansoille kuormakiveksi; niin monta kuin sen ja Temppelivuoren hallintaa siirtää tahtovat, pitää itsensä siihen rikki repimän; sillä kaikki kansat maan päällä (Harmagedonin sota) kokoontuvat Israelia vastaan. (Sak. 12:2-3)

Greenline.jpg

Palestiinalaiset vaativat Itä-Jerusalemia tulevan Palestiinan valtion pääkaupungiksi. Heidän vaatimukseensa kuuluu, että Israelin on vetäydyttävä nk. vihreälle tulitaukolinjalle (green line ylläolevassa kuvassa), eli vuoden 1967 rajalle, mikä jakoi kaupungin ennen Kuuden päivän sotaa. Kuuden päivän sodassa Israel valtasi Itä-Jerusalemin ja Temppelivuoren 7.6.1967. Siitä lähtien Itä-Jerusalem on ollut Israelin hallinnassa ja Israel julisti sen vuonna 1980 "ikuiseksi ja jakamattomaksi pääkaupungikseen", mitä kansainvälinen yhteisö ei ole kuitenkaan hyväksynyt. Israel on laajentanut viime vuosina siirtokuntiaan Itä-Jerusalemissa vastauksena palestiinalaisten vaateelle. Siirtokunnat on todettu kansainvälisen lain vastaisiksi, mutta Israel on kiistänyt sen. Ennen vuotta 1967 Temppelivuorelle pääsivät menemään vain muslimit, mutta Israelin vallattua alueen on kaikilla ollut oikeus päästä sinne turisteina riipppumatta etnisestä tai uskonnollisesta taustastaan, siis myös kristityillä ja juutalaisilla. Kuitenkin vain muslimeilla on vallitsevan "status quon" mukaan oikeus rukoilla siellä. Temppelivuoren aluetta hallinnoi Jordanian asettama islamilainen säätiö, waqf, mutta alueen turvallisuudesta vastaavat Israelin rajapoliisit.

Palestiinalaisten vaatimus on saanut vastakaikua maailmalla ja jo 136 YK:n jäsenvaltiota on tunnustanut Palestiinan valtion. Sen teki myös Ruotsi vastavalitun uuden hallituksen ensi toimena syksyllä 2014. Ruotsi tunnusti Palestiinan valtion ensimmäisenä EU-maana. Uusi EU:n korkea ulkopoliittinen edustaja, italialainen Federica Mogherini, totesi vierailtuaan Länsirannalla marraskuun alussa 2014, että Itä-Jerusalemin tulisi olla Palestiinan valtion pääkaupunki. Paine Itä-Jerusalemin asemasta on kasvanut.

Turkki on haastanut keväällä 2017 Jordanian Hasemiittisen kuningaskunnan Jerusalemin pyhien paikkojen suojelijana. Se on samalla panostanut miljoonia dollareita tukeakseen Itä-Jerusalemin arabeja taloudelllisesti ja islamin kulttuuriin liittyen vahvistaakseen Erdoganin hallituksen vaikutusvaltaa heidän keskuudessaan. Jerusalemin paikallishallinnon edustajat ovat todenneet, että suurin haaste Jordanialle liittyen Temppelivuoren islamilaiseen hallintoon tulee Turkista.

Kiista kärjistyy

Kiistaa on 2010-luvulla  kärjistänyt äärioikeistolaisten juutalaisten vaatimus, että myös juutalaisilla tulisi olla oikeus rukoilla Temppelivuorella. Tähän asti siellä on vallinnut ns. status quo, eli juutalaiset ja kristityt saavat vierailla Temppelivuoren alueella, mutta heidän ei ole sallittu rukoilla siellä. Osa heistä kuuluu myös Israelin eduskuntaan, Knessetiin, ja pitääkseen hallituskoalition koossa pääministeri Netanyahu on vaikeassa tilanteessa. Hän on julkisuudessa ilmoittanut, ettei Israelin hallituksella ole mitään suunnitelmia muuttaa Temppelivuorella olevaa käytäntöä, mikä on vallinnut vuodesta 1967 lähtien. Lokakuun lopulla 2015 pääministeri Netanyahu kielsi Knessetin jäseniltä vierailun Temppelivuorella estääkseen tilanteen kärjistymisen. Tämä kielto on kuitenkin myöhemmin kumottu mm. kansanedustaja Yehuda Glickin vaatimuksesta.

yehuda_glick.jpgOikeistolainen, Yhdysvalloissa syntynyt rabbi, Yehuda Glick, (kuvassa) yritettiin murhata ampumalla 29.10.2014 pidettyään puheen Menachem Begin Heritage Centerissä Jerusalemissa. Glickiin osui neljä laukausta, mutta hän on myöhemmin toipunut vammoistaan ihmeenomaisesti. Israelin poliisi jäljitti ampujan ja hän sai surmansa tulitaistelussa Abu Torin kaupunginosassa Itä-Jerusalemissa.

Glick on vaatinut kaikille uskonnoille oikeutta paitsi vierailla, myös rukoilla Temppelivuorella. Hän pyrkii tekemään Temppelivuoresta "Kaikkien kansojen rukoushuoneen" (House of prayer for all Nations), missä kaikilla, myös juutalaisilla, olisi yhtäläiset oikeudet toteuttaa omaa uskontoaan, vrt. Jes. 56:7;

7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni (Jerusalemin temppelivuorelle) ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

Glickin mukaan nykyinen käytäntö, mikä sallii oikeuden rukoilla vain muslimeille, syrjii Israelin kansalaisia ja asettaa heidät eri asemaan uskontonsa perusteella. Se on myös vastoin Israelin ja Jordanian välistä rauhansopimusta, missä 9. artiklan kolmas kappale takaa kaikille kolmelle monoteistiselle uskonnolle oikeuden sekä sisäänpääsyyn että myös rukoilemiseen Jerusalemin kaikilla pyhillä paikoilla, ml. Temppelivuori. Glickin vaatimus on raivostuttanut palestiinalaisia ja koko islamilaista maailmaa. He pelkäävät, että Israel tulisi suostumaan vaateeseen ja lainsäädännön kautta sallivan myös kristityille ja juutalaisille oikeuden rukoilla Temppelivuorella Israelin ja Jordanian välisen rauhansopimuksen mukaisesti.

Yehuda Glick nousi Israelin parlamentin, Knessetin, jäseneksi 25.5.2016 oikeistopuolue Likudin riveistä. Knessetin jäsenenä hänkin joutui aluksi kunnioittamaan pääministeri Benjamin Netanyahun kieltoa, minkä mukaan parlamentin jäsenet eivät saa vierailla Temppelivuorella. Parlamenttiin siirryttyään Glick kuitenkin toisti vaatimuksensa, että kaikilla uskonnoilla, juutalaiset ml., tulisi olla oikeus rukoilla Temppelivuorella. Myöhemmin, kun Glick vei asian oikeuteen, myös kansanedustajat saivat jälleen vierailla Temppelivuorella rajoitetusti.

Israeliin on myös perustettu järjestö nimeltään HaLiba edistämään juutalaisten oikeutta mennä Temppelivuorelle tasaveroisesti rukoilemaan niinkuin muidenkin uskontojen edustajat. Kansanedustaja Yehuda Glick johtaa järjestöä.

David_M._Friedman.jpgYhdysvaltojen presidentiksi marraskuussa 2016 valittu Donald Trump antoi aikanaan vaalilupauksen siitä, että hän virkakaudellaan tulisi vahvistamaan kongressin vuonna 1995 esittämän lain, missä koko Jerusalem tunnustetaan Israelin jakamattomaksi pääkaupungiksi ja siirtävänsä myös Yhdysvaltojen suurlähetystön Tel Avivista Jerusalemiin. Tosin näin ovat luvanneet kamppanjansa aikana myös Trumpia edeltäneet presidentit, mutta lupaus on jäänyt sittemmin kaikilta lunastamatta. Trump nimitti Israelin uudeksi suurlähettilääksi David M. Friedmanin (kuvassa). Friedman suhtautuu myötämielisesti Israelin harjoittamaan siirtokuntapolitiikkaan, mikä tuomittiin ennen hänen nimitystään 23.12.2016 YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmassa nro 2334. Siinä tuomitaan Israelin siirtokunnat Länsirannalla ja Itä-Jerusalemissa "kansainvälisen oikeuden räikeänä rikkomisena".

Trump vahvisti lain joulukuussa 2017 tunnustaen samalla Jerusalemin Israelin pääkaupungiksi ja siirsi Yhdysvaltojen suurlähetystön Tel Avivista Jerusalemiin toukokuussa 2018. Turkki kyseenalaisti Yhdysvaltojen tunnustuksen ja sai taakseen YK:n yleiskokouksen selvän enemmistön, joka tuomitsi tunnustamisen kansainvälisen lain vastaiseksi.

Rauhansuunnitelman julkaisu 28.1.2020

28.1.2020 Presidentti Trumpin hallinto julkaisi lopulta Lähi-idän rauhansuunnitelmansa, the Deal of the Centuryn, nimellä "Prosperity to peace". Trumpin hallinnon 28.1.2020 julkaisema 181-sivuinen Lähi-idän rauhansuunnitelman poliittinen osa  "Peace to prosperity" löytyy tästä linkistä

Saudi-Arabia ja Egypti ovat varovaisesti ilmoittaneet tukevansa Yhdysvaltojen suunnitelmaa. Turkki ja Iran sen sijaan ovat tuominneet sen. Turkki ilmoitti, että Jerusalemin asema on meidän "punainen linjamme", mitä ei voida ylittää. Tällä Turkki tarkoittaa kaupungin jakamista vuoden 1967 tulitaukorajan mukaisesti, jolloin koko nk. vanha kaupunki Temppelivuorineen jäisi Palestiinan pääkaupungin alueelle.

Suunnitelma oikeuttaa Israelin liittämään alueeseensa pääosin kaikki nykyiset siirtokunnat Länsi-Rannalla ja lisäksi Jordanjoen laakson. Palestiinalaiset saisivat vastineeksi oman valtion ja joitain osia Itä-Jerusalemista sen pääkaupungiksi. Palestiinan valtion ulkoisesta turvallisuudesta kuitenkin vastaisi Israel eikä heillä olisi omaa armeijaa. Lisäksi Gaza olisi demilitarisoitava ja Palestiinan olisi tunnustettava Israelin valtion olemassaolon oikeus. Yhdysvallat tukisi huomattavalla summalla Palestiinan valtioon tehtäviä investointeja.

1. Trumpin hallinnon esityksessä on kohta, mitä palestiinalaiset eivät voi hyväksyä;

Jerusalem’s holy sites should remain open and available for peaceful worshippers and tourists of all faiths. People of every faith should be permitted to pray on the Temple Mount/Haram al-Sharif, in a manner that is fully respectful to their religion, taking into account the times of each religion’s prayers and holidays, as well as other religious factors. s. 16/181

Tähän asti Temppelivuorta hallinnoiva Jordanian Waqf-säätiö ei ole hyväksynyt muiden kuin muslimien rukoilemista alueella. Jos yllä oleva lause rauhansuunnitelmasta otetaan käyttöön kirjaimellisesti, se merkitsee huomattavaa muutosta nykyiseen käytäntöön. Sen mukaan myös muilla uskonnoilla, kuten juutalaisilla ja kristityillä, olisi islamin lisäksi oikeus rukoilla Temppelivuorella. Muslimit eivät voi tätä hyväksyä. Erityisesti he vastustavat juutalaisten oikeutta rukoilla alueella. 

2. Toinen kohta Trumpin hallinnon esityksessä, mitä palestiinalaiset eivät voi hyväksyä, on Jerusalemin pysyminen Israelin jakamattomana pääkaupunkina;

Jerusalem will remain the sovereign capital of the State of Israel, and it should remain an undivided city. The sovereign capital of the State of Palestine should be in the section of East Jerusalem located in all areas east and north of the existing security barrier, including Kafr Aqab, the eastern part of Shuafat and Abu Dis, and could be named Al Quds or another name as determined by the State of Palestine. s. 17/181

Palestiinalaiset saisivat pääkaupungikseen vain joitain pienehköjä osia Itä-Jerusalemista nykyisen olemassa olevan turvamuurin itä- ja pohjoispuolelta. Jerusalemia ei siten jaeta. Tämä tulee olemaan jatkossa kiistan ytimessä. 

Jerusalem-kiistan seuraukset

Profeetta Sakarjan mukaan kiista Jerusalemin asemasta tulee johtamaan siihen, että Israelia ympäröivät valtiot hyökkäävät "vapauttamaan Itä-Jerusalemia" ja puolustamaan muslimien oikeutta määrätä siellä olevia pyhiä paikkojansa, eli nk. Googin sotaan;

2 Katso, minä (Jumala) tahdon Jerusalemin tehdä unimaljaksi (hepr. ra`al) kaikille kansoille siinä ympärillä (Israelia ympäröivät kansat); sillä sen pitää myös Juudaa kohtaaman, kuin Jerusalem piiritetään. (Sak. 12:2, KR 1776)

Silloin Jumala puuttuu tilanteeseen; 

4 Sinä päivänä, sanoo Herra, minä lyön kaikki hevoset (nopeaan sodankäyntiin tarkoitetut välineet) vauhkoudella ja niiden ratsastajat hulluudella. Mutta Juudan heimoa (juutalaisia) kohti minä avaan silmäni (herätys), ja kaikki kansojen hevoset (panssarijoukot, moottoroitu jalkaväki) minä lyön sokeudella. (Sak. 12:4)

Jakeessa 4 mainitut "hevoset" kuvaavat VT:n aikana sotajoukkoja ja -välineitä. Hevosia ei Lähi-Idässä silloin käytetty vetojuhtina, vaan ne kuuluivat nopeasti liikkuvaan sodankäyntiin ratsuväessä ja sotavaunuja vetämässä. Työjuhtina toimivat härät. Siksi Messiaskin ratsasti Jerusalemiin rauhanaikaisella ratsulla, eli aasilla eikä hevosella, Sak. 9:9. Kristuksen tullessa toisen kerran voimassa kuninkaana Hän sen sijaan ratsastaa hevosella kukistaessaan lopullisesti pahan voimat maan päällä, Ilm. 19:11. Hevonen esiintyy usein VT:n profeettojen julistuksessa ja saa niissä voimakkaasti sodankäyntiin liittyvän symbolisen merkityksen. Tänä päivänä niitä vastaavat panssari- ja miehistönkuljetusvaunut sekä muut niitä tukevat moottoroidut asejärjestelmät, kuten tykistö ja ilmatorjunta yms.

EMP.jpg

Kuva yllä; "Minä lyön sokeudella hyökkäävien kansojen hevoset", eli elektromagneettinen pulssi.

Sodankäynnin välineiden lyöminen "sokeudella" kuvaa mahdollisesti Israelin käyttävän elektromagneettista pulssia (EMP, kuva yllä) hyökkääviä joukkoja vastaan. Vain sillä kyetään "sokaisemaan" nykyaikaiset taisteluvälineet ja -järjestelmät tehokkaasti laajalla alueella. Se tekee kaikki elektroniset laitteet pääosin toimintakyvyttömiksi. EMP lamauttaa laajalla alueella hyökkäävän armeijan kaikki johtamisjärjestelmät, viestiyhteydet ja tutkat "sokaisten" sen. Sen käyttökynnys on korkea, koska se aikaansaadaan vain ydinräjähdettä käyttäen. Voimakkuudesta ja räjähdyskorkeudesta riippuen sillä voidaan lamauttaa myös kokonaisia valtioita. Jakeen 4a "minä lyön kaikki hevoset vauhkoudella" pitäisi kääntää "tyrmistyksellä" (hepr. timmahown), mikä kuvaa hyvin EMP:n yllättävää vaikutusta sekä sotavälineisiin että niiden käyttäjiin, kun kaikki kontrolli ja yhteydenpito katoaa ja taistelun johtaminen käy mahdottomaksi.

Hesekiel kuvaa samaa sotaa luvussa 38 ja sanoo hyökkäävistä joukoista jakeessa 21, että "Minä nostan kaikilla vuorillani miekat Googia vastaan, ja kaikki kohottavat miekan ja käyvät toistensa kimppuun". Jakeen loppu on jo esikuvallisesti toteunut Syyrian sisällissodassa 2018, mitä kutsutaan myös "sodaksi, missä kaikki taistelevat kaikkia vastaan". Tästä sodasta Goog ponnistaa itsensä lopulta Israelia vastaan.

Profeetat Sakarja ja Hesekiel eivät tietenkään ymmärtäneet lopun ajan aseteknologiaa. He vain kuvasivat oman aikansa käsitteillä ja sanoilla niitä näkyjä, mitä Herra heille antoi.

5 Silloin Juudan sukuruhtinaat (Israelin hallitus) sanovat sydämessään: "Minun väkevyyteni ovat Jerusalemin asukkaat Herrassa Sebaotissa, heidän Jumalassansa". (Sak. 12:5)

Knesset.jpg

NKJV kääntää "Juudan sukuruhtinaat" sanoilla "the governors of Judah", mikä tarkoittaa tänä päivänä Israelin eduskuntaa, Knessetiä (kuvassa yllä) ja siitä koottua hallitusta. Heidän motiivinsa on Sakarjan mukaan hengellinen, eli "Jerusalemin asukkaat heidän Jumalassansa". Ylivoiman edessä he saavat voimaa kääntymällä "sotajoukkojen Herran", eli Jumalansa puoleen. Tämä merkitsee sitä, että Jerusalemissa on puhjennut herätys ja Israelin kääntyminen on jo tässä vaiheessa alkanut.

Myös Temppelivuoren tilanteen viime aikoina kärjistäneet Knessetin ja muiden korkeiden virkamiesten käynnit Temppelivuorella pohjautuvat hengelliseen motiiviin. Todelllinen juutalaisuuden pyhin paikka on Temppelivuori, eli Moorian vuori, missä jo Aabraham aikoi uhrata poikansa Iisakin. Sinne Salomo rakensi Herran temppelin ja Serubbaabel toisen temppelin täsmälleen samalle paikalle. Itkumuuri (hepr. Kotel) on vain Temppelivuoren "korvike", eli pala temppelialuetta ympäröinyttä, Herodeksen rakennuttamaa muuria. Koska juutalaiset eivät ennen vuotta 1967 päässeet Temppelivuorelle, he tyytyivät rukoilemaan Itkumuurilla. Israelin hallitus on valmis puolustamaan maatansa kaikin mahdollisin keinoin, jopa ydinaseilla.

Israel tulee tässä kiistan ensimmäisessä vaiheessa lyömään hyökkääjän samoin kuin tämän sodan esikuvana vuonna 66 Beth Horonin taistelussa juutalaiset löivät ensin Jerusalemiin hyökänneen Rooman XII legioonan. Jerusalemin asema ei Sakarjan mukaan vielä silloin muutu;

6 Sinä päivänä minä teen Juudan sukuruhtinaat (Israelin hallitus) ikäänkuin tulipannuksi puitten sekaan ja ikäänkuin tulisoihduksi lyhteitten sekaan, ja he kuluttavat oikealta ja vasemmalta, kuluttavat (ydinaseilla) kaikki kansat yltympäri (Israelia ympäröivät kansat). Ja Jerusalem saa yhäti asua paikoillansa-Jerusalemissa. (Sak. 12:6)

samson-in-dagontemple.jpg

Kuvassa vasemmalla Simson tuhoaa filistealaisten temppelin, Tuom. 16:30.


Tulella kuluttaminen viittaa nykyaikaisessa sodankäynnissä ydinaseiden käyttöön. Lämpö-, eli polttovaikutus on ydinaseen primääri tuhovaikutus. Israelilla onkin puolustusstrategiassaan nk. Simson-optio, eli valmius käyttää ydinaseita ylivoimaista hyökkääjää vastaan. Sitä voidaan kuvata lyhyesti sanoilla "jos me tuhoudumme, niin kaikki tuhoutuvat".

Lopullinen välien selvittely islamin ja juutalaisten välillä

Profeetta Jooel kuvaa samaa sotaa seuraavasti;

9 Julistakaa tämä pakanakansain seassa, alkakaa pyhä sota (islamin jihad), innostakaa sankareita, lähestykööt, hyökätkööt kaikki soturit.
10 Takokaa vantaanne miekoiksi ja vesurinne keihäiksi. Sanokoon heikko: "Minä olen sankari" (islamilaisten maiden hyökkäys, nk. Googin sota).
11 Käykää avuksi, tulkaa, kaikki kansakunnat joka taholta. He kokoontuvat sinne. Anna, Herra, sankariesi astua sinne alas.
12 Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon (= Herran tuomion laaksoon); sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita.
13 Lähettäkää sirppi, sillä sato on kypsynyt. Tulkaa polkemaan, sillä kuurna on täynnä ja kuurna-altaat pursuvat ylitse; sillä heidän pahuutensa on suuri.
14 Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä (Jumalan tuomion aika, ahdistuksen aika) ratkaisulaaksossa. 
15 Aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet kadottavat valonsa. (Joel 3:9-15)

Jakeessa 9 mainittu käsite "pyhä sota/pyhittää sota" ei esiinny missään muualla Raamatussa. Sitä käytetään vain lopun aikana Israeliin hyökkäävien kansojen erityisenä tuntomerkkinä. Se kuvaa meidän päivinämme tunnetuksi tullutta "islamin jihadia", eli islamin "pyhää sotaa" heidän mielestään vääräuskoisia vastaan, mikä on välttämätöntä taistelussa islamin ulkoista vihollista vastaan ja islamin levittämiseksi. Pyhä sota, eli jihad  on tullut tunnetuksi vasta 600-luvulla jKr. islamin uskon ja sen pyhän kirjan Koraanin kautta. Taistelu ulkoista vihollista vastan voidaan islamissa jakaa kahteen kategoriaan, puolustukselliseen ja hyökkäykselliseen jihadiin. Hyökkäyksellisen jihadin yksi tarkoitus on alueiden valloittaminen vääräuskoisilta, tässä tapauksessa juutalaisilta. Hyökkäyksellisen jihadin voi Koraanin klassisen tulkinnan mukaan julistaa vain uskonyhteisön johtaja, eli kalifi tai vastaavaan auktoriteettiasemaan noussut henkilö, tässä tapauksessa Goog.

"Sanokoon heikko minä olen sankari" jakeessa 10 ennakoi islamilaisten maiden uhoa ja sen jälkeistä tuhoa Googin sodassa Israelia vastaan. Googin sota on myös lopullinen välien selvittely juutalaisten ja islaminuskoisten välillä, mikä on jatkunut jo yli 1300 vuotta.


Israelilainen kenraali Moshe Dayan on aikanaan todennut maansa puolustukyvystä, että "Israelin on oltava kuin hullu koira, liian vaarallinen häirittäväksi". Kiistassa Jerusalemin asemasta islamilaiset maat unohtavat tämän tosiasian uskonnollisessa kiihkossaan lähtiessään "pyhään sotaan" ydinaseilla varustettua Israelia vastaan. Profeetta Sakarja toteaakin jakeessa 12:4a Herran lyövän hyökkäävät joukot "hulluudella".


Israelilla on eri lähteiden mukaan käytössään 100-400 ydinasetta  amuttavaksi maalta, ilmasta ja mereltä. Jo vuonna 1973 Yom Kippurin sodassa silloinen Israelin pääministeri Golda Meir määräsi 13 atomipommia käyttövalmiiksi Israelin mahdollisen sotilaallisen tappion varalta. 

Viereisessä kuvassa on esitetty Israelin strategisten aseiden sijoittuminen eri tukikohtiin.

Herran päivä, eli koko jumalatonta maailmaa kohtaava Jumalan vihan aika, on Googin sodan aikana lähellä, mutta se ei ole vielä alkanut, vrt. jae 14b. Joosafatin laakso ei ole maantieteellinen paikka, vaan se kuvaa Herran tuomiota aikojen lopulla. Tuomio kohtaa ensin Israelia ympäröiviä ja sinne Turkin johdolla hyökkääviä islamilaisia kansoja ja vasta sen jälkeen koko maailmaa. Jakeen Jooel. 3:15 kuvaama ilmiö "aurinko ja kuu käyvät mustiksi ja tähdet kadottavat valonsa" merkitsee ydinaseiden käytöstä johtuvaa pöly- ja tomukerroksen muodostumista yläilmakehään, mikä heikentää tietyllä alueella auringonvalon pääsyä ilmakehän läpi. Sitä kutsutaan myös ydintalveksi.

Rooman hyökkäys Jerusalemiin on esikuva lopun ajan sodasta

Tässä kaikessa on sama järjestys, kuin oli Jerusalemin ensimmäisessä hävityksessä vuonna 70. Siksi nämä kaksi tapahtumaa sekoittuvat Jeesuksen eskatologisessa puheessa Matt. 24, Mark. 13 ja Luuk. 21 luvuissa. Rooman valtakunnan aikana, kapinan puhjettua, Jerusalemia vastaan hyökkäsi ensin vuonna 66 Cestius Galluksen johdolla Syyrian Antiokiaan sijoitettu sijoitettu Rooman XII legioona (Fulminata), mikä lyötiin takaisin sen kokiessa murskatappion nk. Beth Horonin taistelussa. Samoin kuin Jerusalemin ensimmäisessä hävityksessä roomalaiset hyökkäsivät Jerusalemia vastaan ensin Syyrian Antiokiasta, niin nyt Turkin hyökkäys Israeliin alkaa samoilta seuduilta. Samoin kuin Cestius Gallus epäonnistui Temppelivuoren valtauksessa vuonna 66, niin myös Turkki ja sen liittolaiset tulevat epäonnistumaan samassa yrityksessä. Samoin kuin juutalaiset saivat suuren sotasaaliin Galluksen joukoilta, niin myös Israel saa suuren sotasaaliin Turkin ja sen liittolaisten epäonnistuneen hyökkäyksen jälkeen, vrt. Hes. 39: 9-10.

Beth Horonin tappion jälkeen ja sen seurauksena Rooma, mikä vastasi silloin "koko tunnettua maailmaa", suuttui ja kokosi joukkonsa uuteen hyökkäykseen, jonka seurauksena Jerusalem ja sen temppeli valloitettiin ja tuhottiin lopulta vuonna 70. Samoin tulee käymään tämän aikakauden lopussa. Ensin Jerusalemia vastaan hyökkää Goog, eli Israelin ympärilllä olevat islamilaiset maat, ja sen jälkeen "koko maailma" YK:n valtuuttamana ja Euroopan uuden johtajan johtamana ryhtyy vapauttamaan Itä-Jerusalemia Israelin vallasta.  Heidän motiivinaan on tehdä Itä-Jerusalemista Palestiinan pääkaupunki. Nyt vain tulee käymään niin, että lopussa tapahtuu taivaallinen interventio, kun Kristus ylöstemmattuine pyhineen palaa maan päälle perustamaan 1000-vuotisen valtakuntansa ja hyökkäävät joukot tuhotaan, vrt. Sak. 14:5b. Tästä vuoden 70 Jerusalemin ja lopun ajan koko maailman tuhon analogiasta Jeesuksen apokalyptisissä puheissa on kirjoitettu näille sivuille erillinen artikkeli

Israel tunnustaa Jeesuksen Messiaaksi

...Mutta Juudan heimoa (juutalaisia) kohti minä avaan silmäni (herätys)... Sak. 12:4b

Sodan yhteydessä Israel tulee kääntymään kansakuntana ja tunnustamaan Jeesuksen Messiaakseen;

7 Ja Herra on ensiksi vapauttava Juudan majat, ettei Daavidin suvun kunnia ja Jerusalemin asukasten kunnia ylvästelisi Juudaa vastaan.
8 Sinä päivänä on Herra suojaava Jerusalemin asukkaita; ja kompastuvainen heidän seassansa on sinä päivänä oleva niinkuin Daavid, ja Daavidin suku on oleva niinkuin jumal'olento, niinkuin Herran enkeli heidän edessänsä. (Sak. 12:7-8)

Israelin kääntyminen tapahtuu Googin sodan yhteydessä ja siitä kertovat Sakarjan lisäksi mm. Hes. 39:29 ja Joel 2:23. Tästä maailmahistoriallisesti käänteentekevästä tapahtumasta on näille sivuille kirjoitettu erillinen artikkeli "Toinen hengenvuodatus Jerusalemissa". Jakeen 7 Juudan majojen vapauttaminen ensin merkitsee sitä, että herätys leviää Jerusalemista ensin Israeliin ja vasta sen jälkeen koko muuhun maailmaan. Daavidin suku Jerusalemissa "on oleva niinkuin Herran enkeli", merkitsee sitä, että Herra tekee tässä yhteydessä suuria ihmetekoja kansansa keskuudessa, mikä saa aikaan herätyksen ensin Jerusalemissa ja Israelissa ja myöhemmin sen leviämisen nopeasti nykyaikaisen tiedonvälityksen avulla koko maailmaan. Tämä herätys päättyy seurakunnan ylösottoon ennen Herran vihan ajan alkamista. Se on samalla nk. viimeisen vuosiviikon jälkimmäinen puolisko. Tästä on kirjoitettu näille sivuille erillinen artikkeli "Seurakunnan ylösotto Vanhassa ja Uudessa testamentissa".

9 Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.
10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista. (Sak. 12:9-10, KR 1933)


10 Mutta Davidin huoneelle ja Jerusalemin asuvaisille tahdon minä vuodattaa armon ja rukouksen hengen; sillä heidän pitää katsoman minun puoleeni, jonka he lävitse pistäneet ovat; ja pitää valittaman, niinkuin joku valittaa ainokaista poikaansa, ja heidän pitää häntä murehtiman, niinkuin joku itkis esikoistansa. (Sak. 12:10, KR 1776)

Vanha kirkkoraamattu 1776 kääntää jakeen 10 oikein! Tässä vaiheessa Daavidin suku ja Jerusalemin asukkaat eivät vielä katso näkyvää Kristusta, vaan kyseessä on kuvaannollinen ilmaisu -he katsovat minun puoleeni- kansan kääntymisestä. Vasta vihan ajan lopussa he näkevät silmästä silmään kuinka Jeesus palaa fyysisesti Öljymäelle. Siitä kertoo Sakarjan 14. luku.


Hyökkääjät lyödään ja sen yhteydessä juutalaiset murtavat sydämensä tajutessaan juuri Jeesuksen olevan heille kirjoituksissa luvatun Messiaan. Tämä aikaansaa armon ja rukouksen hengen vuodatuksen kansan päälle sen kääntyessä Jumalansa puoleen.

Apostoli Pietari lainasi profeetta Joelia todetessaan ensimmäisenä helluntaina Jerusalemin asukkaille, että;

17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' (Ap.t. 2)

Silloin ei Jerusalemin taivaalla vielä nähty jakeessa 19 mainittuja "ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita", mutta Googin sodan yhteydesä tapahtuvassa toisessa hengenvuodatuksessa niitäkin on kaikkien nähtävissä. Veri, tuli ja savupatsaat kuvaavat ydinaseiden käyttöä. Ensimmäisen hengenvuodatuksen, eli syyssateen yhteydessä Pyhä Henki vuodatettiin maan päälle helluntaina ja toisessa, eli kevätsateessa, myös juutalaiset ottavat kansakuntana evankeliumin vastaan. 

Jaakobin paini esikuvana Israelin kääntymisestä

Israelin kääntymisen esikuva on 1.Mooseksen kirjan luvussa 32. Siinä Jaakob palaa omaan maahansa pitkän pakolaisuuden jälkeen ja Eesau lähtee suuren sotajoukon kanssa häntä vastaan. Jaakob joutuu ahdistukseen ja painii enkelin kanssa koko yön aina päivänkoittoon asti. Lopulta ennen aamua enkeli pyytää Jaakobia päästämään hänet, mutta Jaakob sanoo ettei päästä ennenkuin enkeli siunaa hänet.

26 Ja mies sanoi: "Päästä minut, sillä päivä koittaa". Mutta hän vastasi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua".
27 Ja hän sanoi hänelle: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob".
28 Silloin hän sanoi: "Sinun nimesi älköön enää olko Jaakob, vaan Israel, sillä sinä olet taistellut Jumalan ja ihmisten kanssa ja olet voittanut". (1.Moos. 32)

Siten Jaakobin nimi "petturi" vaihtuu nimeksi "Israel", eli "Jumalan soturi". Lopun ajassa tämä toteutuu Israelin kääntymisessä Googin sodan yhteydessä. Se, että Israelin kääntyminen tapahtuu ennen "päivänkoittoa", merkitsee että se tapahtuu ennen Kristuksen paluuta perustamaan 1000-vuotista valtakuntaansa.

Miksi kiistan ytimessä on juuri Jerusalemin Temppelivuori?

Temple_Mount.png

Kuvassa yllä Temppelivuori. Keskellä on kultakupolinen Kalliomoskeija ja sen alapuolella hopeakupolinen Al Aqsan moskeija.

Temppelivuoren merkitys juutalaisuudessa 

Juutalaisen kosmoksen keskipisteenä on Jerusalemin temppelivuori (hepr. Har haBayit). Kaupungin pyhyys on siellä sijainneen temppelin kaikkein pyhimmän lavennus ja se johtuu vain siitä, että se on kasvanut Temppelivuorella olevan Jumalan läsnäolon ympärille. Samoin koko "pyhän maan", eli Erets Israelin pyhyys juontuu tästä samasta pyhyyden topografiasta. Maa on pyhä, koska sen keskellä sijaitsee Jerusalem ja sen Temppelivuori ja siellä sijainneen temppelin kaikkein pyhin, missä on Jumalan läsnäolo. Erets Israelin ulkopuolella sijaitsee "epäpyhä pakanoiden maa". Juutalaisessa kosmoksessa pyhyys kasvaa maan ääristä kohti maan napaa, eli Jerusalemia ja päinvastoin.

Jerusalemin Temppelivuori, eli Moorian vuori, on kolmen monoteistisen uskonnon pyhä paikka. Siellä perimätiedon mukaan Aabraham aikoi uhrata poikansa Iisakin, mutta Jumala esti sen ja katsoi sijaisuhrin. Sinne Salomo rakensi ensimmäisen temppelin (1.Kun. 6-7) ja Serubbabel toisen temppelin täsmälleen samalle paikalle (Esra 3-6, Hagg. 1-2). 

Sitten Salomo alkoi rakentaa Herran temppeliä Jerusalemiin, Moorian vuorelle, jossa Herra oli ilmestynyt hänen isällensä Daavidille, siihen paikkaan, jonka Daavid oli valmistanut, jebusilaisen Ornanin puimatantereelle. (2.Aik. 3:1)

Siellä myös Jeesus antoi uhrinsa koko ihmiskunnan edestä, kaupungin silloisten muurien ulkopuolella Golgatalla, mistä temppelissä tapahtunut ja tuhat vuotta kestänyt uhraaminen esikuvallisesti kertoi.

Temppelivuoren merkitys islamissa

Sinne, samaan paikkaan (arab. Haram al-Sharif), islam rakensi Kalliomoskeijan (Qubbat As-Sakhrahvoitomerkiksi aiemmista monoteistisista uskonnoista, juutalaisudesta ja kristinuskosta. Kalliomoskeija ei ole nimestään huolimatta varsinainen moskeija vaan muistorakennus tai pyhäkkö (engl. shrine) eikä sitä ole edes suunnattu Mekkaan päin. Muslimien silmissä siitä tuli islamin voiton tunnus. Kalliomoskeijan avulla islam, joka on syntynyt juutalais-kristillisen uskontotradition ulkopuolella, julistautui monoteististen uskontojen tradition täysivaltaiseksi perilliseksi.

Juutalaisen kosmoksen keskipisteen, Jerusalemin Temppelivuoren, islamilaistaminen ilmensi mahdollisimman dramaattisesti islamin ylivertaisuutta juutalaisuuteen nähden. Mutta tapa, jolla se toteutettiin, viittaa siihen, että rakennusprojekti tähtäsi erityisesti myös kristinuskon haastamiseen. Kalliomoskeijasta oli määrä tulla kauniimpi ja mahtavampi kuin sen lähellä sijaitseva Pyhän Haudan Kirkko ja muut lähistöllä sijaitsevat kristilliset kirkot. Kalliomoskeija koristeltiin bysanttilaistyylisillä mosaiikeilla. Niiden kalligrafiaksi valittiin juuri niitä Koraanin lauseita, joissa hyökätään suoraan kristinuskon ydintä, eli Kristuksen jumaluutta vastaan. Oktagonin arkadeissa lukee mm.;

Jumalan edessä ainoa oikea uskonto on islam. Ei Jumalan sovi hankkia itselleen lasta. Ei hän ole siittänyt eikä syntynyt, eikä hänellä ole ketään vertaista.Uskokaa Jumalaan ja hänen lähettiläisiinsä älkääkä sanoko: "Heitä on kolme", vaan lopettakaa, se on parasta teille. Jumala on yksi Jumala. Jumala meitä varjelkoon! Hänelläkö olisi lapsia?

Muhammed seuraajineen oli ottanut Jerusalemin rukoussuunnakseen jo vuonna 621 ja vasta kolme vuotta myöhemmin, kun oli käynyt selväksi että juutalaiset eivät tunnustaisi Muhammedia profeetaksi, rukoussuunta (arab. Qibla) muutetttiin kohti Mekkaa. Jerusalem tunnetaankin islamissa "ensimmäisenä kahdesta rukoussuunnasta". Kääntyminen kohti Mekkaa vuonna 624 symboloi toisten monoteististen uskontojen, juutalaisuuden ja kristinuskon, yläpuolelle nousemista.

Mekalle luotiin islamissa oma sakraalihistoria Aabraham-tradition avulla. Sen mukaan Aabraham ja Ismael perustivat alttarin Mekkaan ja Ismael oli Aabrahamille luvattu jälkeläinen eikä Iisak, vrt. 1.Moos. 17. Mekan Kaaba tulkittiin puhtaan aabrahamilaisen kultin tyyssijaksi, joka oli arvojärjestelmältään ensimmäinen ja se määriteltiin myös vanhimmaksi. Jerusalem (islamissa arab. Al-Quds, engl. The Holy One) jäi "siunatun maan" keskukseksi, missä profeetat Mooseksesta Jeesukseen olivat julistaneet sanomaansa ja paikaksi, missä sitä oli säilytetty. Islamissa käytetään Jerusalemista tämän vuoksi nimitystä "toinen kahdesta pyhäköstä", mikä viittaa islamilaiseen käsitykseen monoteistisen uskonnon syntypaikoista.

Perimätiedon mukaan profeetta Muhammed myös nousi yöllisessä näyssään taivaaseen juuri Jerusalemin temppelivuorelta. Jeesus taas nousi taivaaseen kaikkien opetuslastensa nähden Öljymäeltä Helatorstaina, 40 päivää pääsiäisen jälkeen, Ap.t. 1.

Temppelivuoren hengellinen merkitys

Hengellisesti ja myös koko maailmanhistorian kannalta kaikki kulminoituu Jeesuksen lupaukseen juutalaisille fariseuksille ja kirjanoppineille, minkä hän antoi juuri Jerusalemin Temppelivuorella ennen poistumistaan viimeisen kerran pyhäkön alueelta;

38 Katso, teidän huoneenne pitää teille jäämän kylmille.
39 Sillä minä sanon teille: ette suinkaan minua tästedes näe, siihenasti kuin te (juutalaiset) sanotte: kiitetty olkoon se, joka tulee Herran nimeen! (Matt. 23:39, KR 1776)

Jeesuksen takaisin paluu maan päälle on hänen omien sanojensa mukaisesti sidottu juuri juutalaisten tervetulotoivotukseen hänelle Messiaana ja erityisesti se on sitä Jerusalemin Temppelivuorella, missä hän lupauksen antoi poistuttuaan sieltä viimeisen kerran. Siksi juuri juutalaisten rukoileminen tuolla alueella on tämän maailman ruhtinaalle erittäin epämieluisaa ja se tulee kärjistämään tilanteen lopulta kahteen suureen sotaan Lähi-Idässä.


Saatanan valta maan päällä tulee loppumaan Kristuksen paluuseen perustamaan tuhatvuotinen valtakuntansa, Ilm. 20. Kristus palaa omien sanojensa mukaan silloin, kun juutalaiset kääntyvät kansakuntana uudelleen hänen puoleensa. Silloin Hän tule perustamaan maan päälle messiaanisen valtakuntansa, mitä juutalaiset opetuslapset Häneltä kyselivät ennen taivaaseen astumista;

6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille (1000-vuotisen messiaanisen) valtakunnan?"
7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka". (Ap.t. 1)

Evankeliumi vietäisiin ensin "maan ääriin asti" ja vasta sen jälkeen tulee jälleen juutalaisten vuoro. Se, että siihen menisi lähes 2000 vuotta oli salaisuus, eikä asia siksi kuulunut Jeesuksen silloisille opetuslapsille.

Ilmestyskirjan 20. luvusta voimme lukea, että raamatussa ilmoitettu lopun ajan maanpäällinen valtakunta, missä Kristus pyhineen hallitsee, kestää 1000 vuotta ja sen jälkeen se jatkuu ikuisuudessa, kun Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan. Sitä me myös rukoilemme "Isä meidän rukouksessa" sanomalla "tulkoon sinun valtakuntasi ja tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuintaivaassa". Maailmaa hallitaan 1000-vuotisessa valtakunnassa juuri Jerusalemin Temppelivuorelta;

1 Aikojen lopussa on Herran temppelin vuori seisova vahvana, ylimmäisenä vuorista, ja se on oleva korkein kukkuloista, ja sinne virtaavat kansat.
2 Monet pakanakansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, Jaakobin Jumalan temppeliin, että hän opettaisi meille teitänsä ja me vaeltaisimme hänen polkujansa; sillä Siionista lähtee laki, Jerusalemista Herran sana."
3 Ja hän tuomitsee monien kansojen kesken, säätää oikeutta väkeville pakanakansoille, kaukaisiin maihin saakka. Niin he takovat miekkansa vantaiksi ja keihäänsä vesureiksi; kansa ei nosta miekkaa kansaa vastaan, eivätkä he enää opettele sotimaan. (Miika 4: 1-3)

Tätä samaa 1000-vuotista valtakuntaa saatana vastusti myös Hitlerin kautta pyrkiessään hänen avullaan tuhoamaan juutalaiset, vrt. Hitlerin puhe 30. tammikuuta 1942 vain kymmenen päivää Wannseen kokouksen jälkeen, missä päätettiin Holokaustin toimeenpanosta Saksan hallitsemalla alueella Euroopassa;

“…Olemme selvillä siitä, että sota voi päättyä vain joko arjalaisten kansojen sukupuuttoon hävittämiseen tai juutalaisuuden häviämiseen Euroopasta. Sanoin Saksan valtiopäivillä 1. syyskuuta 1939 - ja varon ennenaikaista profetointia -  että tämä sota ei tule menemään niin kuin juutalaiset kuvittelevat, nimittäin että eurooppalais-arjalaiset kansat hävitetään sukupuuttoon, vaan tämän sodan tulos tulee olemaan juutalaisuuden tuho. Tällä kertaa sovelletaan ensi kerran vanhaa juutalaista lakia “silmä silmästä, hammas hampaasta....Ja on koittava hetki, jolloin kaikkien aikojen pahin maailmanvihollinen on esittänyt roolinsa loppuun ainakin tuhanneksi vuodeksi!" (Ote Hitlerin puheesta Berliinin Sportpalastissa 30.1.1942)

Juuri tämän takia juutalaisten rukoileminen Jerusalemin Temppelivuorella on erittäin vaarallista kaikille niille, jotka vastustavat Kristuksen paluuta perustamaan 1000-vuotista valtakuntaansa, mitä hallitaan Jerusalemista käsin. Tämä selittää, miksi juutalaisten läsnäolo Temppelivuorella ja erityisesti sellainen läsnäolo, missä he rukoilevat siellä, aiheuttaa valtavaa vastustusta koko maailmassa.

PA:n presidentti Mahmoud Abbas totesi Istanbulissa 13.12.2017 pidetyssä islamilaisten maiden yhteistyöjärjestön (OIC) kokouksessa, että "Lähi-Itään ei tule rauhaa ennenkuin Itä-Jerusalem on tunnustettu Palestiinan valtion pääkaupungiksi". Tämä toteamus pitää siltä osin paikkansa, että rauhaa ei tule. Se tulee vasta kun Kristus palaa takaisin maan päälle ja siihen asti on oleva sota. Raamattu ilmoittaa meille selkeästi Jerusalemin tulevaisuuden 1000-vuotisen valtakunnan pääkaupunkina, minne kansat vaeltavat kuulemaan Herran sanaa. Siihen asti taistelussa Jerusalemin asemasta on lopulta kyse tämän maailman ruhtinaan ja Raamatun ilmoittaman Jumalan välisestä taistelusta. Sen lopputuloskin on jo ennalta selvä.

Kaikki Israel pelastuu

1 Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde (evankeliumi) syntiä ja saastaisuutta vastaan. (Sak. 13:1)

Israelin kääntymisen jälkeen tulee suuri herätys koko maailmaan. Siitä on näillä sivuilla kirjoitettu oma artikkelinsa "Toinen hengenvuodatus Jerusalemissa". Tämä herätys tulee huipentumaan seurakunnan ylösottoon. Apostoli Paavali kuvaa tätä asiaa seuraavasti;

25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.
27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä." (Room. 11)

Israelin uskolla on kaksi tytärtä, juutalaisuus ja kristinusko. Ne molemmat ovat vanhan Israelin uskon perillisiä. Juutalaisuus sai alkunsa persialaiskaudella 539 eKr., kun Persian kuningas Kyyros antoi ediktinsä koskien juutalaisten paluuta. Juudan ja Benjaminin heimot palasivat silloin Babylonian pakkosiirtolaisuudesta ja rakensivat tempelin Jerusalemiin. Juutalaisuus on siis vanhempi tytär. Kristinusko taas sai alkunsa Jeesus Nasarealaisen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen 30-luvulla jKr. "Kaikki Israel" käsittää nämä molemmat, kristityt ja juutalaiset, ja niistä pelastuu viimeisenä juuri vanhempi, eli juutalaiset, kun hekin vastaanottavat evankeliumin aikojen lopussa. Näin ensimmäiset (juutalaiset) tulevat (pelastukseen sisään) viimeisinä, mutta samalla nämä viimeiset tulevat ensimmäisiksi lopun ajan suuressa herätyksessä, mkä leviää israelista koko maailmaan.

Googin sodan jälkeen Harmagedonin sota

Kiista Jerusalemin asemasta johtaa ensin nk. Googin sotaan, eli islamilaisten kansojen hyökkäykseen Israeliin. Turkki oli alkuvuonna 2019 Islamilaisen Yhteistyöjärjestön OIC:n puheenjohtajamaa. OIC:hen kuluu 57 islamilaista maata, jotka se tulee kutsumaan mukaan "vapauttamaan Itä-Jerusalemia" Israelin hallinnasta. Israel lyö hyökkääjät, mutta pian sen jälkeen Israel joutuu vielä toisen kerran painostuksen kohteeksi, tällä kertaa koko maailman, eikä pelkästään islamilaisten kansojen taholta. Tätä kutsutaan Ilmestyskirjassa Harmagedonin sodaksi, Ilm. 16:16. Silloin se joutuu lopulta ylivoiman edessä taipumaan Itä-Jerusalemin suhteen ja antamaan pois sen hallinnan. Länsi-Jerusalem jää kuitenkin tässä vaiheessa juutalaisille. Sen seurauksena alkaa myös nk. Herran päivä, eli Jumalan vihan aika maan päällä; 

1 Katso, Herran päivä on tuleva, ja sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi.
2 Minä kokoan kaikki pakanat (all the nations) sotaan Jerusalemia vastaan. Kaupunki valloitetaan, talot ryöstetään, naiset raiskataan, ja puoli kaupunkia (Itä-Jerusalem) lähtee pakkosiirtolaisuuteen, mutta jäljelle jäävää kansaa ei hävitetä kaupungista.
3 Ja Herra on lähtevä liikkeelle ja sotiva näitä pakanoita vastaan, niinkuin sotimispäivänänsä, taistelun päivänä.
4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin. (Sak. 14:1-4)

Kuvahaun tulos haulle macron and military

Ranskan presidentti Emmanuel Macron (kuvassa yllä) on perustanut syksyllä 2018 Eurooppaan nk. E21-liittoutuman (European Intervention Force). Sen tarkoituksena on puuttua nopeasti kansainvälisiin kriiseihin Euroopan omin voimin silloin, kun siihen nähdään tarvetta. Suomikin liittyi Viron ohella tähän liittoutumaan 7.11.2018. Tämä on mahdollisesti se tulevaisuuden Ilmestyskirjan 13. luvussa mainittu voimaryhmä, mikä YK:n valtuuttamana ottaa lopulta Itä-Jerusalemin pois Israelilta. Se taas johtaa kolmanteen maailmansotaan ja Kristuksen paluuseen takaisin maan päälle.

2.9.2020 Presidentti Macron puolusti oikeutta jumalanpilkkaan Ranskassa (vrt. Ilm. 13:6). Asia liittyy Charlie Hebdon lehteä vastaan tehtyyn  terrori-iskuun. Macron sanoi, että oikeus jumalanpilkkaan sisältyy sananvapauteen. Ranska oli ensimmäinen maa Euroopassa, joka laillisti jumalanpilkan vuonna 1881.

25.10.2020 Erdogan syytti presidentti Macronia siitä, että hänellä on "vaikeuksia muslimien kanssa" sen jälkeen, kun Macron oli tuominnut jyrkästi radikaalin islamin Pariisissa tapahtuneen opettajan murhan jälkeen. Erdogan myös kehoitti Macronia hakeutumaan terapiaan. Ranska veti lähettiläänsä pois Turkista vastatoimenpiteenä.

Lopulta Itä-Jerusalem ja kaikki muutkin Israelin 1967 valtaamat nk. miehitetyt alueet otetaan väkisin pois israelilta, vrt. "sinun saaliisi jaetaan sinun keskelläsi, jae 1b". Jumalan vihan päivä, eli ydinaseilla käytävä Kolmas maailmansota voi alkaa vasta sen jälkeen, kun Israelin maa on jaettu;

2. minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin (Herran tuomion) laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani. (Joel 3:2)

Joosafatin laakso ei ole maantieteellinen paikka, vaan se merkitsee hepreaksi "Herran tuomiota", mikä kohtaa aikojen lopulla koko jumalatonta maailmaa.

Jakeen Joel 3:2b alkuosa, Israelin kansan hajottaminen kansojen sekaan, toteutui lähes 2000 vuotta sitten Rooman johdolla ja loppuosa, takaisin maahansa palanneen Israelin jakaminen, toteutuu aikojen lopulla YK:n johtamana. Tämä nk. Harmagedonin sota tulee kuitenkin huipentumaan Jeesuksen paluuseen takaisin Jerusalemiin, eli nk. taivaalliseen interventioon, vrt. Sak. 14:3-4.

Israelin kansa hajotettiin pakanakansojen sekaan 2000 vuotta sitten evankeliumin leviämisen tähden kaikkeen maailmaan ja nyt se on koottu takaisin omaan maahansa, missä sen evankelioimisen kautta koko maailma uudistuu Kristuksen paluussa ja silloin perustettavassa 1000-vuotisessa valtakunnassa.

Harri Ahdesmäki

Tästä pääset takaisin etusivulle