Mitä vesi symboloi uudestisyntymisessä?Kreikankielisessä alkutekstissä Jeesuksen käyttämät sanat uudestiyntymisestä on "gennao anothen". Se voidaan myös kääntää "syntyä uudelleen, ylhäältä". Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että meidän täytyy syntyä uudelleen päästäksemme Jumalan valtakuntaan? Me synnymme tähän maailmaan äitimme kohdusta syntiinlankeemuksen perillisinä ja erossa Jumalasta. Olemme siksi menossa kadotukseen. Tarvitsemme Jeesuksen mukaan uuden syntymisen päästäksemme takaisin Jumalan yhteyteen. Uuden syntymisen seurauksena Jumalasta tulee meidän isämme, Isä meidän. Voimme syntyä Jeesuksen veljiksi ja sisariksi samoin kuin Hänkin, eli Pyhästä Hengestä. Mutta mitä Jeesus tarkoitti uudestisyntymiseen liittyvillä vedellä ja Hengellä? Mitä vesi siinä yhteydessä symboloi? Uudestisyntyminen uudessa testamentissaUudesta testamentista löytyy kuusi (6) jaetta, missä mainitaan Raamattu 1938 ja 1992 käännöksissä sana "uudestisyntyminen". Kreikankielisessä alkutekstissä näitä kuutta kohtaa vastaa kuitenkin kolme eri sanaa, joilla on kullakin oma merkityksensä. Seuraavassa luettelossa suomeksi käännetyt jakeet on listattu alkutekstissä käytetyn kr. sanan mukaan;
Raamatun alkuteksti on Jumalan inspiroima, 2.Tim. 3:16. Alkutekstin käännökset ovat kuitenkin aina jonkin verran epätarkkoja käytetystä käännösmetodista ja kielestä riippuen. Alkutekstissä em. kohdissa käytetään uudestisyntymisestä sanoja palingenesia (uudistua), gennao anothen (syntyä uudesti/ylhäältä) ja anagennao (syntyä uudelleen). Englanninkielinen ja alkutekstille uskollinen King James raamattu kääntää Matt. 19:28 ja Tiit. 3:5 käyttämät paliggenesia-sanat englanniksi regeneration, minkä merkitys on elpyminen/uudistuminen. Samoin kääntävät useimmat muutkin alkutekstille uskolliset käännökset. Sana ei sellaisenaan viittaa uudestisyntymiseen, vaan Pyhän Hengen vaikuttamaan uudistumiseen luomakunnassa ja/tai ihmisen elämässä. Sen sijaan Johanneksen 3. luvun gennao anothen ja 1.Pietarin kirjeen 1. luvun anagennao sanat King James kääntää ilmaisulla born again/beget, minkä merkitys on kirjaimellisesti syntyä/synnyttää uudelleen eikä pelkästään uudistua, niinkuin Tiitus 3:5:n paliggenesia. Mitä Jeesus sanoo uudestisyntymisestä?Jeesus toteaa Johanneksen evankeliumin kolmannessa luvussa Nikodeemukselle, että päästäkseen Jumalan valtakuntaan Nikodeemuksen täytyy uudestisyntyä.
Kreikankielisessä alkutekstissä uudestisyntyminen on gennao anothen. Se voidaan kääntää syntyä uudelleen ylhäältä, kuten KR1938 ja KR1992 sen kääntävät. Jeesus täydentää, että uudestisyntyminen tapahtuu Pyhän Hengen vaikutuksesta eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn kaavaan, vaan sen tarkka tapahtuminen jää lopulta ihmiselle salaisuudeksi;
Jakeen kahdeksan sana tuuli, kr. pneuma, merkitsee sekä tuulta että Henkeä. Tässä tekstiyhteydessä se merkitsee Pyhää Henkeä, joka puhaltaa, eli vaikuttaa ja luo uutta elämää oman tahtonsa mukaan eikä ole sidottu mihinkään ihmisen tekoon. Näin esimerkiksi kaste ei voi olla eikä automaattisesti ole ihmisen uudestisynnyttävä tapahtuma, koska silloinhan "tuuli puhaltaisi" ihmisen, eikä Jumalan tahdon mukaan. Kasteen lisäksi tarvitaan vielä usko. Jeesuksen vastaus Nikodeemukselle kertoo, mitä Jeesus tarkoitti vedellä;
Nikodeemus kysyi lisäksi: ”Kuinka tämä voi tapahtua?”. Jeesus vastasi:”ettekä te ota vastaan meidän todistustamme”. Jeesuksen todistus, eli evankeliumin sana on tässä yhteydessä vesi. Sitä eivät juutalaiset ottaneet vastaan. Vertaa tähän myös. Joh. 4:14; 14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". Jeesuksen todistus, eli Pyhä evankeliumi puhdistaa veden tavoin ihmisen sisimmän (ks. myös Ef. 5:26 ja Joh. 15:3), ja Pyhä Henki voi tulla näin puhdistettuun sydämeen ja synnyttää uskon Kristukseen. Vesi on uudestisyntymisessä Jumalan sanan symboliRaamatussa esiintyy symboleita, kuten esimerkiksi vesi. Symbolit voivat edustaa useampaakin asiaa, mutta samassa yhteydessä kuitenkin vain yhtä asiaa. Vesi voi viitata Raamatussa joko Jumalan sanaan (Ef. 5:26) tai Pyhään Henkeen (Joh. 7:37-39). Jeesuksen sanat Joh. 3:5:ssä Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä käyttää vesi sanaa Jumalan sanan, eli evankeliumin symbolina, koska Pyhä Henki on mainittu samassa yhteydessä erikseen. Se merkitsee siten että ihminen uudestisyntyy evankeliumin sanan kuulemisesta, jolloin Pyhä Henki vaikuttaa hänessä uskon. Tämä on myös Raamatun muun ilmoituksen kanssa yhtäpitävää. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta. (Room. 10:17) Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? (Gal. 3:2) Pelastus Tiituksen kirjeessäPelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. (Tiit. 3:5, KR 1938) He saved us, through the washing of regeneration and renewing of the Holy Spirit. (Tiit. 3:5, KJV) Tiitus 3:5.ssä mainittu "pesu" on etenkin luterilaisuudessa yhdistetty kristilliseen kasteeseen. Tämä siksi, että jakeen on katsottu viittaavan ihmisen uudestisyntymiseen kasteessa. Tämä tulkinta ei kuitenkaan ole alkutekstin mukaan oikein. Jakeen sana pesu (kr. loutron) merkitsee alkukielessä kylpemistä ja viittaa siten puhdistautumiseen ja elämän uudistumiseen (regeneraatio), minkä Pyhä Henki saa aikaan ihmisessä. Toisin sanoen siinä todetaan vain miten Pyhä Henki uudistaa ja puhdistaa ihmisen entisestä elämästä ja siten pelastaa ihmisen hänen aiemmasta langenneesta tilastaan, mitä on kuvattu edellisissä jakeissa;
Kasteesta tai vedestä ei Paavali siinä puhu mitään, vaan Paavali puhuu siinä Pyhän Hengen vaikuttamasta ihmisen elämän uudistumisesta. Raamattu opettaa selvästi, että pelastus tapahtuu yksin armosta henkilökohtaisen uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, eikä ihmisen omien tekojen kautta, joihin kastekin kuuluu. Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja- ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. (Ef. 2:8-9) Vesi Jumalan sanan ja Hengen symbolinaSanaparin "vesi ja Henki", mitä Jeesus käytti opettaessaan uudestisyntymistä Nikodeemukselle, hän lainasi profeetta Jesajalta:
Tässä profeetta käyttää vettä evankeliumin symbolina. Vesi ja evankeliumi tuovat molemmat elämää hengellisesti kuivan maan päälle. Järjestys on selvä, ensin evankeliumi ja sen seurauksena Herran Henki tuo siunauksen. Erämaassa Mooses löi sauvallaan kallioon ja siitä virtasi israelilaisille vettä:
Tämä oli esikuva siitä, miten juutalaiset surmauttivat Messiaansa, mutta hänen ylösnousemuksensa seurauksena virtasi evankeliumin elämää tuottava vesi sen jälkeen kaikkeen maailmaan, vrt. 1.Kor. 10:4. Jumalaa sanotaankin VT:ssa "elävän veden lähteeksi", Jer. 2:13 ja 17:13. Siihen Jeesus viittasi huutaessaan lehtimajajuhlan viimeisenä päivänä:
Lehtimajajuhlan viimeisenä, seitsemäntenä päivänä, temppelissä valeltiin Giihonin puron vettä alttarille syyssateiden toivossa. Johannes lisää tähän vielä, että: 39 Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu. Pyhä Henki vuodatettiin ensimmäisenä Helluntaina "kaiken lihan päälle". Sen jälkeen evankeliumin sana on vaikuttanut kaikkialla maailmassa Pyhän Hengen voimasta uskon kirkastettuun Kristukseen. Uskoontulon jälkeen Kristus asuu Henkensä kautta kristityssä. Johanneksen evankeliumissa elävä vesi symboloi Pyhää Henkeä, vrt. myös Joh. 4:10-14:
Myös Ilmestyskirjassa kutsutaan ihmisiä kuuulemaan evankeliumia: Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä (Pyhä Henki) lahjaksi. (Ilm. 22:17) Evankeliumin vaikutusta ja vettä rinnastetaan toisiinsa myös Sakarjan kirjassa, missä kuvataan Israelin lopunaikaista uudistumista sen vastaanottaessa evankeliumin; Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde (evankeliumi) syntiä ja saastaisuutta vastaan. (Sak. 13:1) Profeetta Jesajan sanoin: Te saatte ilolla ammentaa vettä (Pyhää Henkeä) pelastuksen lähteistä. (Jes. 12:3) Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden (evankeliumin) ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa. (Jes.55:1) Miten voi ostaa ilman rahaa ja hintaa? Niin voi tehdä, koska evankeliumi on lahja. Se pitää vain vastaanottaa. Ostaminen kuvaa tekemistä ja siksi ihmisen tulee tehdä jotain päästäkseen osalliseksi pelastuksesta. Se on vastaanottaa evankeliumi silloin, kun Jumala sitä tarjoaa. Sitä kutsutaan myös etsikkoajaksi. Tarjouksesta voi myös kieltäytyä ja niin useimmat tekevätkin. Ketään ei pakoteta. Silti jotkut nöyrtyvät ottamaan tämän lahjan vastaan. Profeetta Hesekiel kertoo veden symboloivan Pyhää Henkeä:
Uudestisyntymisen jälkeen kristityn tulee kilvoitella pysyäkseen Kristuksen yhteydessä. Jeesus itse toteaa: Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. (Joh. 15:10) Kristitty joutuu taistelemaan syntistä luontoaan ja Jumalasta luopunutta maailmaa vastaan maallisen elämänsä loppuun asti pitääkseen uskon pysyäkseen Kristuksen yhteydessä; Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat. (Fil. 3:14)
Tästä pääset takaisin etusivulle |