Iisakin uhraaminen Jeesuksen ristinkuoleman esikuvana, 1.Moos. 22:1-18
Jumala määräsi Aabrahamin lähtemään Moorian vuorelle poikansa Iisakin kanssa ja antoi hänelle mahdottomalta kuulostavan tehtävän uhrata siellä hänen ainokainen poikansa Iisak. Tämä on syvälle menevä esikuva Jeesuksen ristinuhrista koko ihmiskunnan edestä.
Jumala määräsi Aabrahamin lähtemään Moorian vuorelle poikansa Iisakin kanssa ja antoi hänelle mahdottomalta kuulostavan tehtävän uhrata siellä hänen ainokainen poikansa Iisak, jota hän rakasti, jae 2. Aabrahamilla oli myös toinen poika, Haagarista syntynyt Ismael, mutta Iisak oli lapsi, joka oli syntynyt Jumalan lupauksen voimasta. Ismael oli syntynyt Saaran orjattaresta Aabrahamin ja Saaran inhimillisen päättelyn tuloksena, 1.Moos. 16:2. Vain Iisakissa ja hänen jälkeläisissään tulisivat toteutumaan kaikki Jumalan lupaukset, mitkä hän Aabrahamille oli antanut, 1.Moos. 17:21. Siten Iisak oli myös tulevan Kristuksen esikuva. Iisak oli Aabrahamin ja Saaran ainoa poika, jae 2, niinkuin Jeesuskin oli Jumalan ainoa Poika, Joh. 1:14. Iisak oli myös poika, jota Aabraham rakasti ja samoin Jumala kutsui Jeesusta rakkaaksi Pojakseen, Matt. 3:17. Moorian maan vuori jakeessa 2 on sama paikka, mihin Salomo myöhemmin rakensi Jerusalemin ensimmäisen temppelin, 2.Aik. 3:1. Se tunnetaan tänä päivänä Jerusalemin Temppelivuorena (hepr. Har haBayit). Samassa paikassa myös Jeesus myöhemmin ristiinnaulittiin. Nimi Mooria merkitsee "Jumalan valitsema". Se oli siten Jumalan valitsema paikka koko maailman pelastamiseksi Saatanan ja kuoleman orjuudesta. Aabraham antoi sille jakeessa 14 myös nimen Jumalan ilmestymisen vuori, mikä tulee heprean verbistä "nähdä" (jireh) ja Jumalan nimestä (JHWH). Jerusalem sijaitsee maailman navassa ja siellä Jumala sovitti ihmiskunnan synnit Golgatalla ja lopulta tulee tuomitsemaan maailman Kristuksen palatessa Öljymäelle. Aabrahamin ahdistava matka Moorian vuorelle kesti kolme päivää, jae 4, mutta se päättyi Iisakin pelastumiseen kuolemasta. Samoin Jeesus oli haudassa kolme päivää, minä aikana opetuslapset murehtivat ja itkivät, mutta se päättyi ylösnousemuksen riemuun. Aabraham jätti palvelijansa odottamaan ja meni rukoilemaan Iisakin kanssa ennen lähestyvää uhrausta, jae 5. Samoin Jeesuskin jätti opetuslapsensa odottamaan ja rukoili Isää Getsemanessa ennen antautumista ylipappien käsiin tuomittavaksi. Iisak joutui itse kantamaan polttopuut selässään uhraamispaikalle, jae 6. Samoin Jeesuskin kantoi itse oman teloituspuunsa, ristin poikkipuun, Pilatuksen palatsista teloituspaikalle. Aabraham toteaa, että Jumala katsoo itselleen lampaan uhriksi, jae 8. Samoin Jeesuksesta käytettiiin ilmaisua "Jumalan karitsa, joka ottaa pois maailman synnin", Joh. 1:29. Iisak ensin sidottiin ja asetettiin sen jälkeen polttopuiden päälle, jossa hänet oli määrä surmata, jae 9. Samoin Jeesuskin naulattiin ensin kiinni ristiin ja sen jälkeen risti nostettiin ylös ja hänet surmattiin. Aabrahamin huomio kiinnitettiin sarvistaan kiinni tarttuneeseen oinaaseen ja hän uhrasi sen poikansa sijaan polttouhriksi, jae 13. Oinas oli sijaisuhri. Tämä symboloi myöhempää temppelin uhripalvelusta, missä eläimiä uhrattiin sijaisuhrina Jumalalle. Temppelin uhripalvelus oli esikuvaa Kristuksen lopullisesta uhrista koko ihmiskunnan puolesta. Myös Hänet uhrattiin ristillä sijaisuhrina meidän edestämme, Gal. 3:13 ja Room. 8:32. Moorian vuorella ihmiskunta oppi, että Jumala voi antaa toisen uhrikuolemaan jotta toinen sai pitää elämänsä. Jumala lupasi Aabrahamille siunata häntä, koska hän ei kieltänyt Herralta ainoaa poikaansa. Aabrahamin jälkeläiset tulisivat tämän perusteella olemaan runsaslukuiset kuin taivaan tähdet ja meren hiekka ja he tulevat voittamaan vihollisensa maailmassa, jakeet 16-17. Samoin Jumalan ainoan Pojan, Jeesuksen, ristinuhrin ansiosta miljoonat ja miljoonat ihmiset ovat uskon kautta voittaneet maailman, 1.Joh. 5:4. Se, joka uskoo, että Golgatalla uhrattu Jeesus on Jumalan Poika voittaa maailman, 1.Joh. 5:5. Jumala lupasi Aabrahamille siunata hänen siemenessään (huom. yksikkömuoto, vrt. Gal. 3:16) kaikki maailman kansat, jae 18. Aabrahamin siemenessä, Jeesuksessa Kristuksessa, tulivat kaikki maailman kansat siunatuiksi, kun evankeliumi levisi Jerusalemista alkaen aina maan ääriin asti. Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua -- juuri minusta hän on kirjoittanut. (Joh. 5:46) Harri A Tästä pääset takaisin etusivulle |