Gazan sodasta Kristuksen paluuseen, Sak. 12-14Terroristijärjestö Hamas teki lauantaina 7.10.2023 tarkoin harkitun provokaation hyökkäämällä ja murhaamalla silmittömästi israelilaisia siviilejä Gazan alueen läheisyydessä. Se haastoi erityisesti Israelin uuden oikeistohallituksen ja sen pääministerin, korruptiosyytteissä ryvettyneen Benjamin Netanyahun, joka on aiemmin tunnettu Israelissa "mr. Securitynä". Tämä maine on nyt lopullisesti mennyt. Israel vastaa siihen voimalla tekemällä maahyökkäyksen Gazaan. Hyökkäys vaatii paljon siviiliuhreja ja saa koko maailman tuomion. Se myös tulee yhdistämään entistä lujemmin islamilaisia maita yhteisrintamaan Israelia vastaan. Kahden valtion ratkaisua haetaan jatkossa painostamalla Israelia kovemmin kuin koskaan aiemmin. Itä-Jerusalemia vaaditaan tulevan Palestiinan valtion pääkaupungiksi. Mutta mihin tämä aikanaan johtaa? Siitä meille kertoo profeetta Sakarja kirjansa loppuluvuissa, jotka kertovat meille Kristuksen paluusta. Aikataulun tapahtumille tietää Herra yksin. Kuvassa Israelin ilmavoimat iskee Gazaan lokakuussa 2023. Sakarjan profetia lopun ajan Israelista
Jerusalem tulee myrkkymaljaksi ja kuormakiveksi Jakeessa yksi Sakarja mainitsee ennustuksensa koskevan Israelia, vaikka hän kuvaa jatkossa Juudaa, eli juutalaisvaltiota ja sen pääkaupunkia Jerusalemia. Profeetta kohdistaa siten ennustuksensa Israel nimiseen juutalaisvaltioon, mikä on ollut olemassa vasta vuodesta 1948 alkaen. Muinainen Israelin kuningaskunta katosi jo 200 vuotta ennen Sakarjan aikaa Assyyrian vietyä siellä asuneet 10 heimoa pakkosiirtolaisuuteen, mistä he eivät koskaan palanneet. Jakeen kaksi heprean sana raal voidaan kääntää "myrkkymalja/juovuttava malja". Jerusalem muodostuu jakeen kaksi mukaan ensin "myrkkymaljaksi" kaikille kansoille siinä ympärillä, eli Jerusalemia ja Israelia ympäröiville kansoille, ja lisäksi vielä myöhemmin "raskaaksi kiveksi" kaikille kansoille maan päällä, eli koko maailmalle, jae 3. Sanan raal merkitys "juovuttavana maljana" kuvaa islamilaisten kansojen uskonnollista kiivautta vapauttaa islamin pyhät paikat Jerusalemissa Israelin hallinnasta. Sanan merkitys "myrkkymaljana" taas kertoo sotilaallisen hyökkäyksen lopputuloksesta. Myös ilmaisu "kaikille kansoille maan päällä" osoittaa Jerusalemin tilanteen lopullisen kärjistymisen kuuluvan meidän aikaamme, sillä vasta nyt, tiedonvälityksen ollessa reaaliaikaista koko planeetallamme, on mahdollista, että "koko maailma" voi kokoontua Jerusalemia vastaan. Kaikkein konkreettisimmin tämä voi tapahtua YK:n kautta, mihin kuuluvat lähes kaikki maailman itsenäiset valtiot. Koskaan aiemmin historiassa ei näin ole voinut tapahtua. Jakeessa kaksi käytetään heprean sanaa saviv, mikä tarkoittaa kirjaimellisesti "ympärillä olevaa". NKJV kääntää sanan all the surrounding peoples, mikä tarkoittaa meidän aikanamme Israelin valtion ympärillä olevia kansoja Lähi-Idässä. Tätä sotaa kutsutaan VT:sssa myös Googin sodaksi (Hes. 38-39). Se tulee erottaa jakeen kolme "kaikista kansoista", all nations of the world, mikä tarkoittaa koko maailmaa. Tämä jälkimmäinen sota on ilmoitettu raamatussa nk. Harmagedonin sotana, Ilm. 16:16. Koko maailman kokoontuminen Israelia vastaan voi tapahtua esimerkiksi YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmien kautta. Syy, miksi Jerusalemista tulee kansoille "myrkkymalja ja kuormakivi" tulee ilmi jakeessa kolme; "niin monta kuin sitä nostaa/siirtää tahtovat" (vrt. KR 1776). Kiistan ytimessä on vaatimus Jerusalemin aseman sekä sen rajojen ja hallinnan siirrosta. Kansat repivät itsensä rikki pyrkiessään muuttamaan Jerusalemin statusta liittyen erityisesti kaupungin itäosaan ja siellä olevan Temppelivuoren, arab. Haram al-Sharif, hallintaan. Siellä sijaitsevat nykyiset islamin pyhät paikat, eli Kalliomoskeija ja al-Aqsan moskeija. Kalliomoskeija ei ole suomenkielisestä nimestään huolimatta muslimien rukouspaikka, vaan islamin voitonmerkki (shrine) Jerusalemissa vallinneista aiemmista monoteistisista uskonnoista, juutalaisuudesta ja kristinuskosta. Ensin ympäröivät islamilaiset kansat repivät itsensä rikki hyökätessään Israeliin ja toisessa vaiheessa katastrofi kohtaa profetian mukaan koko maailmaa sen hyökätessä Israelia ja Jerusalemia vastaan. Itä-Jerusalemin asema Palestiinalaiset vaativat Itä-Jerusalemia tulevan Palestiinan valtion pääkaupungiksi. Heidän vaatimukseensa kuuluu, että Israelin on vetäydyttävä vuoden 1967 rajalle, mikä jakoi kaupungin ennen Kuuden päivän sotaa, jolloin Israel valtasi Itä-Jerusalemin ja Temppelivuoren 7.6.1967. Siitä lähtien Itä-Jerusalem on ollut Israelin hallinnassa. Israel julisti sen vuonna 1980 "ikuiseksi ja jakamattomaksi pääkaupungikseen", mitä kansainvälinen yhteisö ei ole kuitenkaan koskaan hyväksynyt. Israel on laajentanut viime vuosina siirtokuntiaan Itä-Jerusalemissa ja Länsirannalla vastauksena palestiinalaisten vaateelle. Siirtokunnat on todettu kansainvälisen lain vastaisiksi, mutta Israel on vastavuoroisesti kiistänyt sen. Länsirannan siirtokunnissa asuu nykyisin 2023 jo melkein puoli miljoonaa juutalaista, mikä käytännössä tekee Palestiinan valtion mahdottomaksi. Ennen vuotta 1967 Temppelivuorelle pääsivät menemään vain muslimit, mutta Israelin vallattua alueen on kaikilla ollut oikeus mennä sinne turisteina riipppumatta etnisestä tai uskonnollisesta taustastaan, siis myös kristityillä ja juutalaisilla. Kuitenkin vain muslimeilla on vallitsevan "status quon" mukaan oikeus rukoilla siellä. Temppelivuoren aluetta hallinnoi Jordanian asettama islamilainen säätiö, waqf, mutta alueen turvallisuudesta vastaavat Israelin rajapoliisit. Jerusalemissa puhkeaa herätys
Profeetan mukaan Herra saattaa silloin hämmennykseen ja sekasortoon Jerusalemia vastaan hyökkäävät sotajoukot. Juuda, eli nykyinen Israel, sen sijaan kokee herätyksen Herran avatessa silmänsä sitä kohti. Juudan sukuruhtinaat, eli nykyinen Knesset, saavat herätyksestä uutta voimaa vastustaa hyökkääjiä. Israel lyö ensin ympäröivien islamilaisten maiden hyökkäyksen 6 Sinä päivänä minä teen Juudan sukuruhtinaat ikäänkuin tulipannuksi puitten sekaan ja ikäänkuin tulisoihduksi lyhteitten sekaan, ja he kuluttavat oikealta ja vasemmalta, kuluttavat kaikki kansat yltympäri. Ja Jerusalem saa yhäti asua paikoillansa-Jerusalemissa. (Sak. 12:6, KR 1933). Israel lyö ensimmäisessä vaiheessa sitä ympäröivien islamilaisten kansojen hyökkäyksen "tulella", mikä sotilaallisesti ymmärrettynä meidän aikanamme kuvaa ydinaseen käyttöä. Ympäröivien kansojen (KJV: all the peoples round about) hyökkäys torjutaan Israelin ydinaseilla. Ydinaseen primääri tuhovaikutus on suuri kuumuuus. Jakeen kuusi loppu kertoo, mikä oli hyökkääjien motiivi. Jerusalem saa epäonnistuneen hyökkäyksen jälkeen yhä "asua paikallansa", eli Itä-Jerusalem pysyy vielä Israelin hallinnassa. Herätyksen tarkempi kuvaus
Jerusalemin asukkaiden keskuudessa puhkeaa voimakas herätys, jota ihmeet ja merkit seuraavat. Herra antaa herätyksen myös koko Juudaan, eli nykyiseen Israelin valtioon, ettei se jää koskemaan vain Jerusalemin asukkaita. Israel kääntyy Jeesuksen puoleen 10 Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun, kohottavat katseensa häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin esikoista valitetaan. (Sak. 12:10, KR 1992) Jae 10 kuvaa Hengen vuodatusta Jerusalemissa, kun kansa kääntyy ristiinnaulitun Herransa puoleen ja surevat Häntä. Raamattu kutsuu tätä tapahtumaa myös "kevätsateeksi" tai "jälkimmäiseksi Hengen sateeksi". Seurakunnan aika alkaa syyssateella (former rain) ensimmäisenä helluntaina ja päättyy kevätsateella (latter rain), mikä valmistaa tien Jeesuksen paluuseen. 1 "Sinä päivänä Daavidin suvulle ja Jerusalemin asukkaille puhkeaa lähde, joka puhdistaa synnistä ja saastaisuudesta. (Sak. 13:1, KR 1992) Jae kuvaa evankeliumin vaikutusta kääntyneeseen kansaan. Heidän syntinsä annetaan anteeksi, kun he kääntyvät Jeesuksen puoleen. Myös apostoli Paavali kuvaa samaa asiaa puhuessaan juutalaisten kääntymisestä:
Koko maailma hyökkää Jerusalemiin
Sen jälkeen, kun Israel on torjunut sitä ympäröivien islamilaisten maiden hyökkäyksen, koko maailma hyökkää vapauttamaan Itä-Jerusalemia. Kaikki kansat kokoontuvat israelia vastaan ja onnistuvatkin siinä. Israelilta otetaan pois kaikki loputkin sen Kuuden päivän sodassa 1967 valtaamat alueet Itä-Jerusalem ml. Samoin Jordanjoen Länsiranta ja Golanin ylänkö. Israel joutuu luopumaan Jerusalemin itäosasta ja siitä tehdään perustettavan Palestiinan valtion pääkaupunki. Juutalaiset saavat jäädä kaupungin länsiosaan, jae 2b. Taivaallinen interventio
Sen jälkeen Herra tulee ahdistetun omaisuuskansansa avuksi ja Jeesus palaa takaisin maan päälle. Jeesus sitoi paluunsa juutalaisten kääntymiseen sanoessaan heille kärsimysviikolla: ...tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'", Matt. 23.39. Hän tuhoaa palatessaan Israelia vastaan hyökkäävät sotajoukot, vrt. Ilm. 19. luku. Jeesus palaa Öljymäelle, mistä Hän on taivaaseen noussutkin, vrt. Ap.t. 1:11. Katso, hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä nuku. (Ps. 121:4) Harri A |