Suuri elonkorjuu, Joel 2

The Great Harvest of Souls - Be Free Ministry

Ensimmäinen hengenvuodatus Jerusalemissa

Apostoli Pietari julisti helluntain yhteydessä Jerusalemissa tapahtumia seuraamaan kerääntyneelle ihmisjoukolle, jotka pilkkasivat hurmoksissa olevia opetuslapsia;

15. Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.

16. Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17. 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18. Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19. Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20. Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' (Ap.t. 2:15-21, KR 1938)

Pietari lainasi profeetta Jooelia kertoakseen kyseessä olevan Jumalan lupaama suuri hengenvuodatus. Tämä oli alkuna evankeliumin leviämiselle kaikkeen maailmaan Herramme Jeesuksen lähetyskäskyn mukaisesti;

...vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka". (Ap.t. 1:8, KR 1938)

Ensimmäisen helluntain yhteydessä ei kuitenkaan näkynyt Pietarin mainitsemia "ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita". Jos Pietari ei halunnut liittää näitä elementtejä kuuluvaksi hengenvuodatukseen, hän olisi varmasti jättänyt ne mainitsematta. Luukas on kuitenkin kirjannut Pietarin sanat juuri näin Apostolien tekoihin. Tuleeko siis vielä toinen hengenvuodatus, jossa myös Pietarin Jooelilta lainaamat jakeet 19-20 tulevat toteutumaan? Vastaus on Raamatun mukaan myönteinen.

"Viimeiset päivät" tarkoittavat koko seurakunnan aikaa, mikä alkoi Jerusalemissa ensimmäisenä helluntaina ja päättyy Kristuksen paluuseen.

Kaksi hengensadetta, toinen seurakunnan ajan alussa ja toinen sen lopussa

Melkein koko vuotuinen sademäärä saadaan Palestiinassa sadeaikana, jota kestää lokakuusta aina huhtikuuhun asti. Sadeaikaan sisältyy kaksi erityisen runsassateista jaksoa. Toinen on ns. syyssade, joka alkaa jo lokakuussa ja jatkuu tavallisesti joukuun puoliväliin asti. Toinen on taas ns. kevätsade maalis-huhtikuussa. Näiden jaksojen välissä, touko-syyskuussa, ei tavallisesti sada lainkaan. Purot ja joet kuivuvat ja maa halkeilee kuivuuttaan. Syyssadetta odotetaan sen vuoksi hartaasti.

Sade on Raamatussa myös hengellisen siunauksen vertauskuva. Niinkuin sade tekee maan hedelmälliseksi ja saa siemenet itämään ja kasvuun, hengellinen siunaus merkitsee aina myös herätystä. Molemmat, sekä sade että myös hengellinen siunaus, tulevat Jumalalta.

Pietarin helluntaina lainaamassa profeetta Jooelin kirjassa puhutaankin kahdesta suuresta "hengen sateesta", Jooel  2:23-24;


23 Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän antaa teille syyssateen, vanhurskauden mukaan, vuodattaa teille sateen, syyssateen ja kevätsateen, niinkuin entisaikaan.

23 Ja te, Zionin lapset, iloitkaat ja riemuitkaat Herrassa teidän Jumalassanne, joka teille antaa vanhurskauden opettajan, ja laskee alas teille aamu- ja ehtoosateen niinkuin ennenkin;
24 Ja puimatantereet tulevat jyviä täyteen, ja kuurna-altaat pursuvat viiniä ja öljyä. (KR 1933)
24 Että aitat jyviä täynnä olisivat, ja kuurnat nuoresta viinasta ja öljystä ylitse vuotaisivat. (KR 1776)

 Vanha kirkkoramattu 1776 puhuu alkutekstille uskollisesti aamu- ja ehtoosateesta jakeessa 23b. Se viittaa selväsanaisesti aikaisempaan ja myöhempään hengenvuodatukseen seurakunnan ajan alussa ja lopussa.

Yksi päivä kuvaa siiinä allegorisesti koko seurakunnan aikaa, sen alussa tulee aikainen aamusade ja lopussa myöhäinen ehtoosade. Ensimmäinen sade aloitti seurakunnan ajan helluntaina. Se sai Jeesuksen ja apostolien  kylvämän sanan kasvuun. Jälkimmäinen sade päättää seurakunnan ajan valmistaen sen elonleikkuuta, eli ylösottoa ja Jeesuksen paluuta varten valmiiksi.

1933 ja 1992 käännökset puhuvat syys- ja kevätsateesta, joka on hieman epäselvempi ilmaisu ja vaatii Lähi-Idän ilmaston olosuhteiden tuntemusta. Syyssateet pehmentävät maaperän kyntöä ja kylvöä varten. Kevätsateet taas kypsentävät tahkät valmiiksi elonleikkuuta varten. Israelin vuosikalenteri on järjestetty maatalouskausien mukaisesti ja vuosi alkaa sen vuoksi Israelissa syksyllä, jolloin siemen kylvetään peltoon. Uusivuosi (rosh hashanaa) ajoittuu lähelle syyspäivän tasausta (equinox).

Alkutekstille uskollinen King James käännös puhuu "former and latter" sateesta, eli aikaisemmasta ja myöhemmästä sateesta. Kaikki nämä käännökset kuvaavat samaa asiaa, eli kahta hengensadetta, joista ensimmäinen tulee tietyn ajanjakson alussa ja jälkimmäinen sen lopussa.

Kahteen sateena kuvattuun hengenvuodatukseen viittaavat mm. seuraavat Raamatunkohdat;

  • 5. Moos. 11:14; ...niin minä annan teidän maallenne sateen ajallansa, syyssateen (yoreh) ja kevätsateen, ja sinä saat korjata viljasi (vehnä ja ohra) ja viinisi (viinirypäleet) ja öljysi (oliiviöljy).
  • Jer. 5:24; ... Eivätkä he sano sydämessänsä: "Peljätkäämme Herraa, Jumalaamme, joka antaa sateen, syyssateen (yoreh) ja kevätsateen ajallansa, ja säilyttää meille elonkorjuun määräviikot".  
  • Jaak. 5:7; ...Niin olkaa kärsivällisiä, veljet, Herran tulemukseen asti. Katso, peltomies odottaa maan kallista hedelmää, kärsivällisesti sitä vartoen, kunnes saa syksyisen sateen ja keväisen.

Mitä nämä symbolisesti sateina kuvatut hengenvuodatukset sitten ovat? Katsotaan Jooelin mainitsemien hengensateiden hepreankielisiä merkityksiä.

Aikaisempi hengen sade, eli syyssade

Jooelin mainitsema ensimmäinen sade jakeessa 23b on "aamusade/aikaisempi sade", hepreaksi "moreh", joka on käännetty suomeksi myös syyssateeksi. Syyssade on Israelissa loka-marraskuussa sadekauden aloittava sade, joka mahdollistaa viljan kylvön ja saa sen itämään ja kasvuun. Eniten sataa joulukuun ja maaliskuun välisenä aikana.

Tärkeimmät viljalajit olivat ohra ja vehnä. Muita tärkeitä maatalouden tuotteita olivat viikunat, viinirypäleet, oliivit ja granaattipuun omenat. Lisäksi taatelista saatiin taatelihunajaa, vrt. 5.Moos. 8:7-8:

7 "Herra, teidän Jumalanne, vie teidät siihen hyvään maahan, jossa on puroja ja lähteitä ja jossa vedet kumpuavat maan uumenista laaksoissa ja vuorilla,
8 vehnän, ohran, viiniköynnöksen, viikunapuun ja granaattiomenapuun maahan, oliiviöljyn ja hunajan maahan.

Sanan moreh suomenkielinen merkitys on opettaja. 5. Moos. 11:14 ja Jer. 5:24 käyttävät sateesta tavanomaisempaa sitä merkitsevää heprean sanaa yoreh, mutta Jooel käyttää sanaa moreh, jonka merkitys on myös opettaja. Sana moreh löytyy myös psalmista 84:7:

Kun he käyvät Kyynellaakson kautta, he muuttavat sen lähteitten maaksi, ja syyssade (moreh) peittää sen siunauksilla.

Tämä ensimmäinen sade on alkutekstin mukaan jakeessa 23a mainittu "moreh tsedaqah", eli "syyssade vanhurskauden mukaan" tai "vanhurskauden opettaja", eli toisin sanoen Pyhä Henki. Sanan "tsedaqah" merkitys on hepreasta käännettynä "vanhurskaus". 

1933 käännös kutsuu tätä "syyssateeksi vanhurskauden mukaan". Vanhempi Kirkkoraamattu puhuu "vanhurskauden opettajasta". Uusi 1992 käännös ei valitettavasti puhu vanhurskaudesta enää mitään, vaan mainitsee "sateen tulevan ajallaan".

Tämä "lähetettävä vanhurskauden opettaja" on suora viittaus ensimmäiseen helluntaihin, jolloin Pyhä Henki vuodatettiin Jerusalemissa Jeesuksen lupauksen mukaisesti;

Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut. (Joh. 14:26)

Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa. (Joh. 16:13)

Myös Qumranin yhteisö, eli essealaiset, valitsivat juuri tämän käännösvaihtoehdon varhaisen johtajansa kutsumanimeksi Jooelin kirjasta.

Pyhä Henki oli se luvattu luvattu "vanhurskauden opettaja", joka vuodatettiin ensimmäisenä helluntaina "kaiken lihan päälle", eli se koski myös pakanakansoja juutalaisen kansan lisäksi. Sekä jakeen 23a että myös jakeessa 23b mainittu "syyssade" tarkoittaa siis Pyhän Hengen vuodatusta helluntaina. Se kastelee maan heti viljan kylvön, eli Jeesuksen julkisen toiminnan jälkeen ja saa aikaan viljan kasvun aina elonleikkuuseen, eli Herran paluuseen asti. Jeesus asuu jokaisen uudestisyntyneen uskovan sydämessä Pyhän Hengen kautta.

Tämä oli myös profeetta Hesekielin lupaama uusi liitto, minkä Jumala kirjoitti uskovien sydämiin;

Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. (Hes. 31:33)

Jeesus vahvisti tämän uuden liiton toteamalla;

"Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan." (Luuk. 22:20b)

Myöhäisempi hengen sade, eli kevätsade

Entäpä sitten tämä myöhäisempi sade, eli kevätsade tai ehtoosade niinkuin KR 1933 ja KR 1776 sitä kutsuvat? Hepreankielinen alkutekstin sana jakeessa 23b on "malqosh" ja se tarkoittaa kirjaimellisesti myöhäisempää, eli kevätsadetta, joka kypsyttää viljantähkät elonkorjuuta varten maalis-huhtikuussa.

Jeesus viittaa aikojen lopussa tapahtuvaan elonleikkuuseen mm;

...elonaika on maailman loppu, ja leikkuumiehet ovat enkelit. (Mark. 13:39b)

Mutta kun hedelmä on kypsynyt, lähettää hän kohta sinne sirpin, sillä elonaika on käsissä. (Mark. 4:29)

Voidaankin todeta, että seurakunnan ajan lopussa tulee suuri elonkorjuu, ja sitä ennen Herra lähettää maan päälle vielä toisen suuren hengenvuodatuksen. Tämä toinen "Hengen sade", eli kevätsade, valmistaa seurakunnan elonleikkuuseen ennen Herran paluuta. Myös Jaakob kehoittaa kirjeesään olemaan kärsivällinen Herran tulemukseen asti kunnes saa myös "keväisen sateen", Jaak. 5:7.

Tämä ehtoosade/kevätsade ei kuitenkaan ole toinen helluntai, sillä Pyhä Henki, eli "vanhurskauden opettaja" on lähetetty maan päälle jo aamusateen/syyssateen aikana, kuten edellä on todettu.

Tämä toinen hengen sade valmistaa seurakunnan Jeesuksen tuloa ja elonleikkuuta varten ennen Herran vihan päivän, eli suuren ahdistuksen ajan koittamista. Sen seurauksena myös evankeliumi palautetaan takaisin Israeliin, mistä se on lähtenyt liikkeelle 2000 vuotta sitten. 

Rukoilkaa Herralta sadetta kevätsateen aikana: Herra tekee ukkospilvet ja antaa heille sadekuurot, antaa kasvit joka miehen pellolle. (Sak. 10:1)

Lopussa rankkasade

Katsotaan Jooelin 2:23 rakennetta tarkemmin;


English (KJV) Strong's Root Form (Hebrew)
Be glad h1523 גיל giyl
then, ye children h1121 בן ben
of Zion, h6726 ציון Tsiyown
and rejoice h8055 שמח samach
in the LORD h3068 יהוה Yĕhovah
your God: h430 אלהים 'elohiym
for he hath given h5414 נתן nathan
you the former rain h4175 מורה mowreh
moderately, h6666 צדקה tsĕdaqah
and he will cause to come down h3381 ירד yarad
for you the rain, h1653 גשם geshem
the former rain, h4175 מורה mowreh
and the latter rain h4456 מלקוש malqowsh
in the first h7223 ראשון ri'shown
[month].  

 

Huomaamme, että jakeessa 23 on oikeastaan sateista puhuttaessa kaksi jakoa. Ensin on jako "tsedaqah mowrehiin", eli vanhurskauden opettajan tuloon, ja "geshemiin", eli lopun ajan hengen  rankkasateeseen. KR 1933 kääntää tämän; "hän antaa teille syyssateen vanhurskauden mukaan (tsedaqah moreh), vuodattaa teille rankkasateen (geshem)".

Toinen jako on jakeen 23 loppuosassa "moreh", eli aikaisempi ja "malqosh", eli myöhäisempi sade. KR 1933 kääntää tämän; "syyssateeksi ja kevätsateeksi" Israelin maatalouskausien mukaisesti.

Jooel siis ilmoittaakin ensin tulevan  sateen olevan "moreh tsedaqah", eli Pyhän Hengen vuodatus ja sen jälkeen tulevan vielä toisen hengen sateen, joka on voimakkaampi rankkasade, eli "geshem". Heprealaiseen tapaan Jooel vielä toistamalla vahvistaa asian jakeen lopussa ilmoittamalla kyseessä olevan kaksi hengen sadetta, aikaisemman (syyssade) ja myöhäisemmän (kevätsade) hengen sateen. 

Voisimme kääntää vapaasti jakeen 23 seuraavasti;

Ja te, Siionin lapset, iloitkaa ja riemuitkaa Herrassa, teidän Jumalassanne, sillä hän on antanut teille ensin (ensimmäisenä helluntaina) Pyhän Hengen (moreh tsedaqah) ja antaa teille vielä lopussa (ennen Kristuksen toista tulemista) toisen Hengen rankkasateen (geshem), ensimmäisen Hengen sateen (moreh) ja jälkimmäisen Hengen sateen (malqosh), mikä tulee niinkuin ensimmäinenkin (rishown). 

Tämä ensimmäinen hengen sade on kestänyt jo lähes 2000 vuotta, niinkuin Israelissakin syyssateet kestävät pitkään, aina lokakuusta maaliskuun loppuun asti. Toinen hengen sade on "geshem", eli voimakas lyhytkestoinen sadekuuro, rankkasade. Kevätsateet Isaelissa ovat juuri lyhytkestoisia kuurosateita.

Odotamme tämän profeetta Jooelin ilmoituksen mukaan tapahtuvaa jälkimmäistä sadetta, räjähtävän voimakasta Hengen rankkasadetta, geshemiä, mikä kääntää juutalaisen kansan vastaanottamaan Jeesuksen Messiaana. Tähän Jeesus viittasi sanoessaan;

Sillä Isä rakastaa Poikaa ja näyttää hänelle kaikki, mitä hän itse tekee; ja hän on näyttävä hänelle suurempia tekoja kuin nämä, niin että te ihmettelette. (Joh. 5:20, KR 1938)

Vaikka nykyään puhutaan paljon ihmeparantumisista ja kaukomailla tapahtuneista ihmeteoista, emme ole vielä kuitenkaan nähneet suurempia tekoja kuin mitä Jeesus maanpäällisen elämänsä aikana täällä teki. Raamatun mukaan tällainenkin aika kuitenkin tulee ja niitä ihmeitä tehdään yksin Jeesuksen paluun kirkastamiseksi, ei kenenkään ihmisen tai minkään hengellisen liikkeen aseman korottamiseksi. Lopun ajan hengen rankkasateessa kirkastetaan Jeesus myös juutalaiselle kansalle, aivan samoin kuin ensimmäisessä hengen vuodatuksessakin, olihan alkuseurakuntakin alkujaan juutalainen, vrt. Joh. 15:26.

Ensimmäinen hengenvuodatus ensimmäisenä helluntaina johti siihen, että juutalaisten torjuttua kansakuntana evankeliumin, se levisi kaikkeen maailmaan kaikille kansoille. Toisen hengenvuodatuksen yhteydessä myös juutalainen kansa tulee vastaanottamaan Jeesuksen Messiaanaan, vrt. Sak. 12:10.

Tämä jälkimmäinen sade lähetetään "niinkuin ennenkin", jae 23b (KR 1776). Jakeen lopussa oleva heprean sana "rishown" merkitsee "aikaisempaa tapahtumaa", eli siinä on selkeä viittaus ensimmäisenä helluntaina tapahtuneeseen hengenvuodatukseen. Tämä merkitsee sitä, että lopun ajan hengenvuodatus alkanee Jerusalemista niinkuin ensimmäinenkin ja se leviää nopeasti kaikkeen maailmaan nykyaikaisen tietotekniikan välityksellä. Se tulee johtamaan myös seurakunnan ylösottoon ennen Herran vihan ajan alkamista, vrt. Luuk. 21:36.

Rikkavilja erotetaan vehnästä

24 Jeesus esitti heille toisen vertauksen taivasten valtakunnasta: "Mies kylvi peltoonsa hyvää siementä.
25 Mutta kun kaikki nukkuivat, hänen vihamiehensä tuli, kylvi vehnän sekaan rikkaviljaa ja meni pois.
26 Kun vilja nousi oraalle ja alkoi tehdä tähkää, rikkaviljakin tuli näkyviin.
27 Työmiehet menivät silloin isäntänsä luo ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö sinä kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen on tullut rikkaviljaa?'
28 Isäntä sanoi heille: 'Se on vihamieheni työtä.' Miehet kysyivät silloin häneltä: 'Tahdotko, että menemme kitkemään sen pois?'
29 'En', hän vastasi, 'te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin.
30 Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Kun sen aika tulee, minä sanon korjuuväelle: Kootkaa ensin rikkavilja ja sitokaa se kimpuiksi, että se poltettaisiin. Mutta vehnä korjatkaa aittaani.'" (Matt. 13)

Kevätsade herätyksen aikana Herra puhdistaaa puimatantereensa ja rikkavilja, eli nimikristityt erotetaan vehnästä, eli uudestisyntyneistä uskovista sen perusteella, miten kristityt suhtautuvat Jeesuksen paluuseen. Siihen asti ne ovat saaneet kasvaa samassa pellossa.

Kuka siis on uskollinen ja viisas palvelija, jonka talon isäntä asettaa palvelusväkensä esimieheksi katsomaan, että kaikki saavat ruokansa ajallaan? Autuas se palvelija, jonka hänen herransa palatessaan tapaa näin tekemästä! Totisesti: herra uskoo hänen hoitoonsa koko omaisuutensa.(Matt. 24:45-47)

Uskolliset ja Herraa odottavat ovat kevätsade herätyksessä mukana. Ihmeet ja merkit seuraavat heitä. Uskolliset palvelijat kuvaavat vehnää, mikä korjataan talteen seurakunnan ylösotossa. Mutta seurakunta jakaantuu ja toiset vastustavat puhetta Jeesuksen paluusta.

Mutta jos palvelija on kelvoton, hän ajattelee: 'Herrani ei tule vielä pitkään aikaan', ja hän alkaa lyödä tovereitaan ja syö ja juo juoppojen seurassa. Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen herransa tulee, hakkaa hänet kuoliaaksi ja tuomitsee hänet samaan paikkaan, jossa teeskentelijät ovat. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.(jakeet 48-51)

Kelvottomat palvelijat kuvaavat rikkaviljaa. He toivovat Herran paluun viipyvän eivätkä toivota Häntä tervetulleeksi. He jäävät suuren ahdistuksen aikaan.

Jeesuksen vertaus viisaista ja tyhmistä neitsyeistä kuvaa samaa asiaa, eli seurakunnan jakautumista juuri ennen Kristuksen tuloa, vrt. Matt. 25. Vertauksessa ne, joilla ei ole Pyhän Hengen öljyä lampuissaan, eli nimikristityt, jätetään maan päälle yhdessä jumalattomien kanssa suuren ahdistuksen aikaan. Ne, joilla sitä on, eli uudestisyntyneet kristityt, sen sijaan otetaan taivaalliseen hääjuhlaan.

Silloin toteutuvat myös apostoli Paavalin sanat:

Jos joku ei rakasta Herraa (Hänen tullessaan), hän olkoon kirottu. Maranata! (=Herramme, tule!) 

 

Harri A

Tästä pääset takaisin etusivulle