Miten ihminen uudestisyntyy Jumalan lapseksi?Kreikankielisessä alkutekstissä Jeesuksen käyttämät sanat uudestiyntymisestä on "gennao anothen". Se voidaan myös kääntää "syntyä uudelleen, ylhäältä". Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että meidän täytyy syntyä uudelleen päästäksemme Jumalan valtakuntaan? Me synnymme tähän maailmaan äitimme kohdusta perisyntiin osallisina ja erossa Jumalasta, olemme siksi kaikki menossa kadotukseen. Tarvitsemme Jeesuksen mukaan uuden syntymisen päästäksemme takaisin Jumalan yhteyteen.
1. Mitä Uusi testamentti ilmoittaa uudestisyntymisestä Uudesta testamentista löytyy kuusi (6) jaetta, missä mainitaan Raamattu 1938 ja 1992 käännöksissä sana "uudestisyntyminen". Kreikankielisessä alkutekstissä näitä kuutta kohtaa vastaa kuitenkin kolme eri sanaa, joilla on kullakin oma merkityksensä. Seuraavassa luettelossa suomeksi käännetyt jakeet on listattu alkutekstissä käytetyn kr. sanan mukaan;
Raamatun alkuteksti on Jumalan inspiroima, 2.Tim. 3:16, mutta alkutekstin käännökset ovat aina jonkin verran epätarkkoja käytetystä käännösmetodista riippuen. Alkutekstissä em. kohdissa käytetään uudestisyntymisestä sanoja paliggenesia (uudistua), gennao anothen (syntyä ylhäältä) ja anagennao (syntyä uudelleen). Englanninkielinen ja alkutekstille uskollinen King James raamattu kääntää Matt. 19:28 ja Tiit. 3:5 käyttämät paliggenesia-sanat englanniksi regeneration, minkä merkitys on elpyminen/uudistuminen. Samoin kääntävät useimmat muutkin alkutekstille uskolliset käännökset. Sana ei sellaisenaan viittaa uudestisyntymiseen, vaan Pyhän Hengen vaikuttamaan uudistumiseen luomakunnassa tai ihmisen elämässä. Sivistyssanakirjassa regeneraatio merkitsee uusiutumista/uudistumista. Sen sijaan Johanneksen 3. luvun gennao anothen ja 1.Pietarin kirjeen 1. luvun anagennao sanat King James kääntää ilmaisulla born again/beget, minkä merkitys on kirjaimellisesti syntyä/synnyttää uudelleen eikä uudistua, niinkuin Tiitus 3:5:n paliggenesia. Tekstiyhteydestä etenkin Matt. 19:28:ssa on helppo todeta KJV:n ym. käännös paliggenesiasta oikeaksi. Siinä on selvästi kyse koko luomakunnan uudistumisesta, missä Kristus hallitsee toisessa tulemisessaan. Siksi onkin perusteetonta yhdistää samalla alkutekstin sanalla (paliggenesia) ilmaistua Tiit. 3:5:ssä esiintyvää pesua uudestisyntymiseen. Siinä ei puhuta uudestisyntymisestä, vaan on kyse ihmisen koko elämän uudistumisesta Pyhän Hengen vaikuttaman puhdistuksen kautta. Vrt. tähän myös Ef. 5:26;
Jumalan sanan vaikutuksesta, evankeliumin vedellä, pyhitetään ja puhdistetaan seurakunta; Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut. (Joh. 15:3) Huomaamme edellämainitun perusteella, että kr. alkutekstissä mainitaan uudestisyntyminen todellisuudessa vain neljässä jakeessa em. kuudesta. Nimittäin Johanneksen kolmannessa ja 1.Pietarin kirjeen ensimmäisessä luvussa. Matteuksen 28:ssa ja Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa mainittu paliggenesia-sana ei viittaa uudestisyntymiseen, vaan tulevan maailman tai ihmisen elämän uudistumiseen. Titus 3:5 pitäisi siksi kääntää sanatarkasti seuraavasti; ...pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan armonsa vaikuttaman uusiutumisen (paliggenesia) pesun kautta, minkä saa aikaan Pyhän Hengen uudistus (anakainosis). New King James version (NKJV) käännös vahvistaa asian; He saved us, through the washing of regeneration and renewing of the Holy Spirit. Tiitus 3:5.ssä mainittu "pesu" on etenkin luterilaisuudessa usein yhdistetty kristilliseen kasteeseen. Tämä siksi, että jakeen on katsottu viittaavan ihmisen uudestisyntymiseen kasteessa. Kaste kuuluu omana tärkeänä osanaan kristittynä elämiseen kirkon jäsenenä, mutta ilman Pyhän Hengen vaikuttamaa uskoa se ei hyödytä mitään. Kaste ei myöskään uudestisynnytä ihmistä, koska usko syntyy evankeliumin kuulemisesta, Room. 10:17. Uskon Kristukseen ihminen saa Pyhän Hengen vaikutuksesta kuultuaan evankeliumin sanan, vrt. Gal. 3:2 ym. Vain Kristuksen uskon myötä ihminen voi uudestisyntyä Jumalan yhteyteen. Kaste ilman uskoa on kuin katteeton shekki ilman sen antajan allekirjoitusta ja jää siten lunastamatta. Vanhurskas elää uskosta, Room. 1:17. Apostoli Markus toteaakin evankeliumissaan, että; Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko (vaikka olisi kastettu), se tuomitaan kadotukseen. (Mark. 16:16) 2. Ympärileikkaus kasteen esikuvanaJumalan Aabrahamin kanssa tekemä liitto oli armoliitto, jossa vanhurskauttaminen tapahtui uskon kautta, Room. 4:3. Tähän liittoon ihmiset (pojat) otettiin ympärileikkauksen kautta, koska yksi kansa, Israel, muodosti Jumalan seurakunnan. Pelkkä ympärileikkaus sielläkään ei kuitenkaan riittänyt, vaan kansaan kuulumisen lisäksi tarvittiin myös sydämen ympärileikkaus Hengessä, 5.Moos. 10:16, 30:6, Jer. 4:4 ja Room. 2:29. Raamatun mukaan kristillinen kaste on Kristuksen ympärileikkaus, Kol. 2:11s. Kaste on siten tullut ympärileikkauksen tilalle. Uudessa liitossa kaste liitonmerkkinä ei sekään vielä riitä, vaan sen lisäksi tarvitaan myös uudestisyntyminen Hengessä. Ympärileikkaus oli siten kasteen esikuva ja kasteesta on tullut liiton merkki ympärileikkauksen tilalle. Uudessa liitossa pelkkä ympärileikkaus ei enää toiminut, koska seurakunta koostui kaikista kansoista eikä pelkästään yhdestä kansasta, eli juutalaisista. Vanhan liiton esikuvia olivat ympärileikkaus ja sydämen ympärileikkaus Hengessä, joita vastaavat uudessa liitossa kaste ja uudestisyntyminen Hengessä. 3. Mitä Jeesus sanoo uudestisyntymisestä?Jeesus toteaa Johanneksen evankeliumin kolmannessa luvussa Nikodeemukselle, että päästäkseen Jumalan valtakuntaan Nikodeemuksen täytyy uudestisyntyä.
Kreikankielisessä alkutekstissä uudestisyntyminen on gennao anothen. Se voidaan kääntää syntyä uudelleen ylhäältä, kuten KR1938 ja KR1992 sen kääntävät. Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan, että ihmisen täytyy syntyä uudesti ylhäältä? Jakeessa viisi hän tarkentaa vielä asiaa profeetta Jesajaa siteeraten; Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Jesaja on kirjoittanut; Sillä minä vuodatan vedet janoavaisen päälle ja virrat kuivan maan päälle. Minä vuodatan Henkeni sinun siemenesi päälle ja siunaukseni sinun vesojesi päälle. (Jes. 44:3) Kun Nikodeemus ihmetteli asiaa, Jeesus moitti häntä. Olihan Nikodeemus "Israelin opettaja" ja hänen olisi tullut tietää, mitä kirjoituksissa on sanottu, vrt. jae 10. Ihmisen täytyy syntyä vedestä ja Hengestä saadakseen Jumalan siunauksen ja päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan. Tässä ei kuitenkaan puhuta kastevedestä, vaan evankeliumin vedestä. Jeesus vielä täydentää, että uudestisyntyminen tapahtuu Pyhän Hengen vaikutuksesta eikä ole sidottu mihinkään tiettyyn kaavaan ex opere operato, vaan sen tarkka tapahtuminen jää lopulta ihmiselle salaisuudeksi;
Jakeen kahdeksan sana tuuli, kr. pneuma, merkitsee sekä tuulta että Henkeä. Tässä yhteydessä se merkitsee Pyhää Henkeä, joka puhaltaa, eli vaikuttaa ja luo uutta elämää oman tahtonsa mukaan eikä ole sidottu mihinkään ihmisen tekoon. Näin esimerkiksi kaste ei voi olla eikä automaattisesti ole ihmisen uudestisynnyttävä tapahtuma, koska silloinhan "tuuli puhaltaisi" ihmisen, eikä Jumalan tahdon mukaan. Jeesuksen vastaus Nikodeemukselle kertoo, mitä Jeesus tarkoitti vedellä;
Nikodeemus kysyi lisäksi: ”Kuinka tämä voi tapahtua?”. Jeesus vastasi:”ettekä te ota vastaan meidän todistustamme”. Jeesuksen todistus eli evankeliumin sana on tässä yhteydessä vesi. Vrt. Joh. 4:14; 14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". Jeesuksen evankeliumi vastaanotettuna puhdistaa veden tavoin ihmisen sisimmän (ks. myös Ef. 5:26 ja Joh. 15:3), ja Pyhä Henki voi tulla näin puhdistettuun sydämeen. 4. Vedestä ja Hengestä, eli evankeliumista ja Pyhän Hengen vaikutuksestaSanaparin "vesi ja Henki", mitä Jeesus käytti opettaessaan uudestisyntymistä Nikodeemukselle, hän lainasi profeetta Jesajalta;
Herra lupaa vuodattaa vedet ja Henkensä Israelin siemenen päälle, jolloin he tulevat Herran omiksi. Tässä vesi ei symboloi kastevettä, vaan evankeliumia. Vesi ja evankeliumi tuovat molemmat elämää kuivan maan päälle. Järjestys on selvä, ensin vesi, eli evankeliumi, ja sen seurauksena Herran Henki tuo siunauksen. Erämaassa Mooses löi sauvallaan kallioon ja siitä virtasi israelilaisille vettä;
Tämä oli esikuva siitä, miten juutalaiset surmauttivat Messiaansa, mutta hänen ylösnousemuksensa seurauksena virtasi evankeliumin elämää tuottava evankeliumin vesi sen jälkeen kaikkeen maailmaan, vrt. 1.Kor. 10:4. Jumalaa sanotaankin VT:ssa "elävän veden lähteeksi", Jer. 2:13 ja 17:13. Siihen Jeesus viittasi huutaessaan lehtimajajuhlan viimeisenä päivänä;
Lehtimajajuhlan viimeisenä, seitsemäntenä päivänä, temppelissä valeltiin Giihonin puron vettä alttarille syyssateiden toivossa. Johannes lisää tähän vielä, että; 39 Tällä Jeesus tarkoitti Henkeä, jonka häneen uskovat tulisivat saamaan. Vielä ei Henki ollut tullut, koska Jeesusta ei vielä ollut kirkastettu. Pyhä Henki vuodatettiin ensimmäisenä Helluntaina "kaiken lihan päälle". Sen jälkeen evankeliumin sana on vaikuttanut Pyhän Hengen voimasta uskon kirkatettuun Kristukseen ja sen seurauksena uskovan ihmisen sisin muuttuu. Uskoontulon jälkeen Kristus asuu Henkensä kautta uskovassa. Vesi ja Henki. Evankeliumin vesi kastelee maan ja saa aikaan elämää ja Pyhä Henki vaikuttaa uskon Jeesukseen ja sitä kautta uudestisyntymisen. Johanneksen evankeliumissa (elävä) vesi symboloikin erityisesti Jumalan sanaa, evankeliumia, vrt. myös Joh. 4:10-14;
Tässä Jeesus ei tarjonnut samarialaiselle naiselle kastevettä, vaan evankeliumia. Niinkuin elävä, eli virtaava puhdas vesi luo kuivaan maahan uutta elämää, myös evankeliumi uudistaa ja uudestisynnyttää Pyhän Hengen vaikutuksesta ihmisen uuteen elämään Jumalan yhteyteen. Ilmestyskirjassa kutsutaan ihmisiä kuuulemaan evankeliumia; Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä (evankeliumia) lahjaksi. (Ilm. 22:17) Evankeliumin vaikutusta ja vettä rinnastetaan toisiinsa myös Sakarjan kirjassa, missä kuvataan Israelin lopunaikaista uudistumista sen vastaanottaessa evankeliumin; Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde (evankeliumi) syntiä ja saastaisuutta vastaan. (Sak. 13:1) Vain evankeliumi Kristuksen täytetystä työstä voi uskon kautta puhdistaa ihmisen synnistä ja saastaisuudesta. Siihen ei pelkkä kastevesi riitä. Profeetta Jesajan sanoin; Te saatte ilolla ammentaa vettä (=evankeliumia) pelastuksen lähteistä. (Jes. 12:3) Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden (evankeliumin) ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa. (Jes.55:1) Miten voi ostaa ilman rahaa ja hintaa? Niin voi tehdä, koska evankeliumi on lahja. Se pitää vain vastaanottaa. Ostaminen kuvaa tekemistä ja siksi ihmisen tulee tehdä jotain päästäkseen osalliseksi pelastuksesta. Se on vastaanottaa evankeliumi silloin, kun Jumala sitä tarjoaa. Tarjouksesta voi myös kieltäytyä. Ketään ei pakoteta. Silti vain harvat nöyrtyvät ottamaan tämän lahjan vastaan. Toinen asia on pelastumisen jälkeen pysyä Kristuksen yhteydessä. Jeesus itse toteaa; Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. (Joh. 15:10) Uudestisyntymisen jälkeen alkaa kilvoituselämä, mitä pyhittymiseksikin kutsutaan. Kristitty joutuu taistelemaan syntistä luontoaan vastaan maallisen elämänsä loppuun asti pysyäkseen Kristuksen yhteydessä; Juoksen kohti maalia saavuttaakseni voittajan palkinnon, pääsyn taivaaseen. Sinne Jumala kutsuu Kristuksen Jeesuksen omat. (Fil. 3:14) LopuksiKaste ei kuvaa ihmisen uudestisyntymistä, vaan evankeliumin vaikutusta ihmiseen ja koko luomakuntaan. Kuultuaan evankeliumin ihminen voi uudestisyntyä Pyhän Hengen vaikutuksesta, jos hän ottaa sen omakohtaisesti vastaan. Ihminen voi myös torjua evankeliumin ja Raamatun mukaan useimmat niin tekevätkin. Kaste tietysti liittää kastettavan kirkon tai kristillisen yhteisön ulkoiseen jäsenyyteen. Niiden sisällä vaikuttaa uudestisyntyneitten kastettujen vähemmistö. Kaste on myös kristityn uskontien alku, mistä alkaa kaita tie kohti taivasta.
Harri AhdesmäkiTästä pääset takaisin etusivulle |